خانه » بلاگ » ابر » فضای ابری » سرور ابری چیست و چه تفاوت‌هایی با سرور اختصاصی دارد؟

سرور ابری چیست و چه تفاوت‌هایی با سرور اختصاصی دارد؟

سرور ابری

در این مقاله می‌خوانید

یکی از تصمیمات مهمی که به عنوان یک مدیر باید برای سازمان خود بگیرید، انتخاب نوع میزبانی است. تا همین چند سال پیش، تهیه سرور اختصاصی پای ثابت روال راه‌اندازی یک شرکت بود! سازمان‌ها باید با برنامه‌ریزی بلندمدت، آینده را هم در نظر می‌گرفتند و فضای بیشتری را به توسعه‌های بعدی اختصاص می‌دادند. اما امروز این روال به کلی عوض شده و سازمان‌ها لزوماً نیازی به طی کردن این روال سنتی و پرهزینه ندارند. مفهوم سرور ابری همه چیز را دگرگون کرده است.

انتخاب نوع میزبانی پیامدهای مثبت و منفی زیادی برای سازمان دارد. هر سازمان نیاز به یک وب‌سایت و به دنبال آن یک سرور برای میزبانی آن دارد. در الگوریتم‌های گوگل، سرعت لود شدن سایت یکی از عوامل مهم در تعیین رتبه سایت است. زیاد بودن زمان بارگزاری، باعث می‌شود مشتریان سایت را ترک کنند و فرصتی برای مشاهده محصولات و خدمات شما نداشته باشند؛ و این تنها یکی از کوچک‌ترین نمونه‌های اهمیت نوع و سرعت میزبانی وب است.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی و سخت‌افزاری است که توسط یک شرکت خریداری می‌شود و به طور کامل در اختیار آن شرکت قرار دارد. معمولاً سازمان‌هایی که با حجم زیادی از داده‌ها سر و کار دارند یا به دلایلی (سیاسی، مالی، امنیتی و…) در مورد اعطای دسترسی به اطلاعات سختگیری می‌کنند، از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند. تهیه سرور اختصاصی برای شرکت‌هایی مانند پایگاه‌های داده که اطلاعات ورودی و خروجی سنگین دارند، توجیه اقتصادی دارد. در غیر این صورت سرورهای ابری گزینه بهتری هستند.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری یا میزبانی ابری راهی برای میزبانی است که داده‌ها را به جای سخت‌افزارهای فیزیکی (سرور اختصاصی)، در یک محیط مجازی مشترک نگهداری می‌کند که توسط ارائه‌دهنده سرویس میزبانی وب مدیریت می‌شود. در چنین شرایطی سازمان برای خریداری تجهیزات سخت‌افزاری به صورت اختصاصی، هزینه‌ای صرف نمی‌کند و از یک سخت‌افزار اشتراکی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر فقط هزینه فضایی را می‌پردازد که از سرور اشتراکی اشغال می‌کند، همان چیزی که pay as you go نامیده می‌شود.

در سرورهای ابری شما فقط هزینه فضایی را می‌پردازید که از سرور اشتراکی اشغال می‌کنید، همان چیزی که pay as you go نامیده می‌شود.

مقایسه سرور ابری و سرور اختصاصی

در ادامه سرورهای ابری و سرورهای اختصاصی را از جنبه‌های مختلف عملکرد، شخصی‌سازی، هزینه، امنیت و قابلیت ارتقاء با هم مقایسه می‌کنیم:

عملکرد

در مقایسه عملکرد می‌توان گفت سرور ابری آپ‌تایم بهتر و رتبه بالاتری دارد.

شخصی‌سازی

در مقایسه فاکتور شخصی‌سازی، سرور اختصاصی عملکرد بهتری دارد.

هزینه

با یک مقایسه ساده درمی‌یابیم که هزینه تهیه سرور ابری به مراتب کمتر از سرور اختصاصی است.

امنیت

سرور اختصاصی امنیت بالایی دارد، با این حال سرور ابری هم اگر از شرکت باسابقه‌ای تهیه شود، ضعف امنیتی نخواهد داشت.

قابلیت ارتقاء

سرور ابری در مقایسه با سرور اختصاصی انعطاف‌پذیری بیشتری در این زمینه دارد.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

ابری یا اختصاصی؛ مسئله این است!

برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سرورهای ابری یا سرورهای اختصاصی، باید نیازهای سازمان خود را بشناسید. به عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت که سازمان‌های نوپا و کوچک می‌توانند نیازهای خود را با استفاده از میزبانی ابری برطرف کنند. در مقابل سازمان‌های بزرگ برای پشتیبانی حجم بالای داده‌های خود، ممکن است چاره‌ای جز استفاده از سرور اختصاصی نداشته باشند.

تصمیم مناسب در انتخاب میزبانی ابری یا سرور اختصاصی، به اهداف و مقاصد کسب و کار شما و نیازهای سازمان شما در کوتاه‌مدت و بلندمدت بستگی دارد. اما چند قاعده کلی هم وجود دارد که می‌توانند برای یک انتخاب مناسب به شما کمک کنند. شرکت‌های کوچک و متوسط به تمام منابعی که بر روی سرورهای اختصاصی وجود دارد، نیاز ندارند. اگر در حال راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستید، نیازی به خرید سرور اختصاصی ندارید و می‌توانید با سرورهای ابری شروع کنید. سرور ابری همه امکانات سرور اختصاصی را با هزینه کمتر در اختیار شما قرار می‌دهد.

منبع: Liquid Web

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

7 مزیت اتوماسیون فرایند کسب‌و‌کار و استفاده از نرم افزار سازمانی

اتوماسیون فرایند کسب و کار را از جهاتی می‌شود به نخ دندان کشیدن تشبیه کرد! با وجود این که شواهد و مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مفید و حتی ضروری است، باز هم عده‌ای در مقابل آن مقاومت

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد