خانه » بلاگ » توسعه فردی » معرفی کتاب آموزش مهارت های تفکر خلاق

معرفی کتاب آموزش مهارت های تفکر خلاق

معرفی کتاب

در این مقاله می‌خوانید

کتاب آموزش مهارت های تفکر خلاق با عنوان فرعی تصمیم‌گیری و استراتژی‌های حل مسئله، ترجمه‌‎ای است از کتاب Decision making & problem solving strategies نوشته جان اریک آدر، یکی از نظریه‌پردازان معاصر علم مدیریت. در ایران این کتاب به همت ابوذر کرمی به فارسی ترجمه شده و نشر سایه سخن آن را به چاپ رسانده است. چاپ دوم این کتاب در سال 1400 در 96 صفحه منتشر شده است. کتاب آموزش مهارت‌های تفکر خلاق مشتمل بر هفت فصل با عنوان‌های زیر است:معرفی کتاب آموزش مهارت های تفکر خلاق

  • فصل اول: فعالیت ذهنی
  • فصل دوم: هنر تصمیم‌گیری موثر
  • فصل سوم: در میان گذاشتن تصمیم با دیگران
  • فصل چهارم: استراتژی‌های کلیدی حل مسئله
  • فصل پنجم:چگونه ایده‌های جدید خلق کنیم؟
  • فصل ششم: تفکر خارج از جعبه
  • فصل هفتم: گسترش مهارت‌های فکری

تفکر خلاق روشی است برای بررسی و حل مسائل با استفاده از دیدگاهی متفاوت و با اجتناب از راه حل های مرسوم و تفکر خارج از چارچوب. در بخشی از کتاب آموزش مهارت های تفکر خلاق می‌خوانیم: «در جریان تصمیم‌گیری، یک رویکرد سنتی پنج مرحله‌ای وجود دارد که برای شما فوق‌العاده مفید است. البته این سخن بدان معنا نیست که شما باید کورکورانه در همه موقعیت‌ها از آن پیروی کنید. این روش، نتیجه طبیعی تفکر است و در نتیجه فاقد یک چهارچوب مدون رسمی است که شما مایلید آن را طی کنید. امتیاز تصمیم آگاهانه این است که اگر اشتباهی پیش بیاید یا کاری بدون شناخت یا نیت انجام شود، به سرعت می‌توان از آن آگاهی پیدا کرد. این پنج مرحله را می‌توان مثل پنج نت موسیقی در نظر گرفت.»

نگارنده کتاب آموزش مهارت های تفکر خلاق معتقد است که ما نه‌تنها در تصمیمات بزرگ و سرنوشت‌ساز، بلکه در همه مراحل زندگی به مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری نیاز داریم: «به یاد داشته باشید که ما در این‌جا فقط در مورد تصمیمات بزرگ صحبت نمی‌کنیم؛ زیرا اداره زندگی و کسب‌وکار چیزی بیشتر از یک تصمیم سرنوشت‌ساز است. در واقع، هیچ تصمیمی، هر چقدر هم بزرگ باشد، از بخش کوچکی از کل نتیجه، بزرگ‌تر نیست. بله، برخی از تصمیمات بسیار بزرگ‌تر از دیگران هستند. البته تعداد بسیار زیادی از تصمیمات کوچک، نتیجه‌ای انباشتی دارند. وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، معمولاً می‌توانیم چند تصمیم محوری را شناسایی کنیم. اما این جریان تصمیمات کوچک‌تر در طول زمان است که با مهارت فرد اتخاذ و اجرا شده و بیشترین نتیجه را داده است.»

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

به عقیده جان آدر، انتخاب هدف گام بزرگی است که ممکن است از آن غفلت کنیم: «آیا خودتان می‌دانید که تلاش می‌کنید تا به چه چیزی برسید؟ باید در مورد چیزی که می‌خواهید به آن برسید، تا حد ممکن آگاهی داشته باشید. در غیر این صورت، کل فرآیند تصمیم‌گیری در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. یک ضرب‌المثل معروف هست که می‌گوید اگر ندانی مقصدت کدام ساحل است، باد در هر جهت بوزد برایت فرقی نخواهد کرد! اگر در هدف خود تردید دارید، سعی کنید آن را یادداشت کنید. در صورت امکان یک یا دو روز به آن فکر نکنید. بعد دوباره به آن یادداشت نگاهی بیندازید. ممکن است ناگهان پی ببرید که چگونه هدف خود را مشخص‌تر و متمرکزتر کنید.»

در این کتاب خواننده ضمن یادگیری مهارت‌های تفکر خلاق، با حل کردن تمرین‌های متعدد دانش خود را می‌سنجد. با مطالعه کتاب آموزش مهارت‌های تفکر خلاق قادر خواهید بود از سازوکارهای ذهن خود سر در بیاورید، چهارچوبی برای تصمیم‌گیری خود ایجاد کنید، متفکر عمل‌گرا و مؤثری شوید، از عهده چالش‌ها و ایده‌های تازه برآیید و تصمیم بگیرید که چه اقدامی باید انجام بدهید. همچنین به تفکرات و راهکارهای عملی درباره استراتژی حل مسئله، تصمیم‌گیری و مهارت‌های تفکر خلاق دست خواهید یافت.

جان اریک آدر یکی از نظریه‌پردازان مطرح و معاصر علم مدیریت، در سال 1943 دیده به جهان گشود. آدر که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه آکسفورد به پایان رسانده، تاکنون در زمینه گسترش مهارت‌های مدیریتی، بیشتر از 30 عنوان کتاب تالیف کرده است. او یکی از چهل اندیشمندی است که در توسعه قلمروی مدیریت فکری و عملی، اقدامات ارزشمندی داشته و در تأسیس مرکز مطالعات مدیریت و رهبری دانشگاه نیز نقش مهمی داشته است. از دیگر آثار جان آدر می‌توان کتاب‌های «رهبر الهام‌بخش»، «چگونه رهبر پرورش دهیم؟»، «رهبری و انگیزه»، «رهبری استراتژیک» را نام برد که همگی به فارسی ترجمه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

مهارت حل مسئله از صفر تا صد: چطور مسائل پیچیده را حل کنیم؟

همه ما در زندگی شخصی و زندگی کاری و حرفه‌ای با مشکلات بیشماری مواجه می‌شویم. متاسفانه راه‌حل واحدی وجود ندارد که بتوانیم با آن از همه این مشکلات عبور کنیم. اما مهارت‌هایی هستند که در صورت تقویت آنها، می‌توانیم راه‌حل‌های

تکنیک پنج چرا و حل مسئله به سبک تویوتا!

وقتی شما یا افراد تیمتان با مشکل مواجه می‌شوید، چه می‌کنید؟ آیا سعی می‌کنید سریع‌ترین راه‌حل را برای ادامه کار پیدا کنید؟ یا از آن عبور کنید و فرض می‌کنید که یک اتفاق بوده و دیگر تکرار نخواهد شد؟ شاید

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد