خانه » بلاگ » مدیریت سرمایه انسانی » تست ام بی تی آی و همه آنچه که لازم است در مورد کاربرد آن بدانید

تست ام بی تی آی و همه آنچه که لازم است در مورد کاربرد آن بدانید

تست ام بی تی آی تایپ شخصیتی

در این مقاله می‌خوانید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کسی خود را ESTP معرفی کرده باشد و شما هیچ ایده‌ای نداشته باشید که او در مورد چه صحبت می‌کند! پس وقتش رسیده که در مورد تیپ‌های شخصیتی و تست ام بی تی آی بیشتر بدانید. کد چهار حرفی که افراد برای معرفی شخصیت خود از آن استفاده می‌کنند، نتیجه‌ آزمون MBTI است؛ یک پرسش‌نامه روان‌سنجی که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد به خصوص در محیط کار طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز طراحی شده و مبنای آن تئوری کارل یونگ در مورد انواع شخصیت بوده است.

تست ام بی تی آی

تست MBTI ابزار مفیدی برای مشاوره شغلی، انتخاب شغل و مدیریت سرمایه انسانی است. این تست برای شناسایی تیپ شخصیتی، نقاط قوت و ترجیحات شخصی افراد طراحی شده است. در تست MBTI ابتدا چهار جنبه از شخصیت فرد ارزیابی می‌شود و سپس با در نظر گرفتن نمره فرد در این 8 ویژگی، در یکی از 16 تیپ شخصیتی قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه در این آزمون این است که هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری برتری ندارد و هدف، دسته‌بندی افراد از بهترین تا بدترین نیست. پس اگر مشخص شد یک INFJ هستید، خوشحال نشوید! آزمون MBTI ابزاری برای شناسایی اختلال عملکرد یا ناهنجاری نیست؛ بلکه سعی دارد به مدیران و کارکنان در شناسایی شخصیت‌شان کمک کند. با شرکت در تست ام بی تی آی و اطلاع از تیپ شخصیتی خود، می‌توانید بینش عمیق‌تری در مورد خود پیدا کنید و از این بینش، برای یافتن شغل مناسب استفاده کنید.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

مقیاس‌های تست ام بی تی آی

پرسشنامه آزمون MBTI از چهار مقیاس به شرح زیر تشکیل شده است. در هر مقیاس افراد در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند که منعکس‌کننده صفات و نگرش آنها است:

درون‌گرا (I) یا برون‌گرا (E)

مقیاس اول برای پاسخ به این پرسش طراحی شده است: شخص انرژی لازم را از دیگران دریافت می‌کند یا از درون خود؟ افراد درون‌گرا به فکر کردن بیشتر از تعامل با سایرین تمایل دارند و از روابط عمیق و معنادار لذت می‌برند. این افراد انرژی درونی خود را از تنهایی دریافت می‌کنند. در مقابل، افراد برون‌گرا از تعامل اجتماعی مستمر لذت می‌برند. این افراد عمل‌گرا هستند و انرژی خود را از تعامل مستمر با دیگران دریافت می‌کنند.

شهودی (N) یا حسی (S)

در مقیاس دوم به این پرسش پاسخ داده می‌شود: شخص چگونه اطلاعات را دریافت می‌کند؟ این بخش نحوه جمع‌آوری اطلاعات را هدف قرار داده است. افرادی که در دسته حسی قرار دارند، از تجربه عینی لذت می‌برند و واقعیات و جزئیات را با استفاده از حواس پنجگانه خود درک می‌کنند. اما افراد شهودی بیشتر به الگوها توجه می‌کنند و به جنبه‌های انتزاعی توجه بیشتری نشان می‌دهند. این افراد، عواملی فراتر از جزئیات و واقعیت‌ها را هم در نظر می‌گیرند و آینده‌نگر هستند.

احساسی (F) یا منطقی (T)

در مقیاس سوم به دنبال پاسخ این پرسش هستیم: شخص چگونه تصمیم می‌گیرد؟ این بخش به نحوه تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در مرحله قبلی تمرکز دارد. افراد منطقی، فکر کردن را ترجیح می‌دهند و بر اساس منطق تصمیم می‌گیرند. این افراد هنگام تصمیم‌گیری، کاملاً منطقی، استوار و قاطع هستند. اما افرادی که سبک احساسی دارند، بر اساس احساسات خودشان و دیگران تصمیم می‌گیرند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

 قضاوتی (J) یا ادراکی (P)

این مقیاس، چگونگی تمایل افراد به مقابله با جهان را توصیف می‌کند و به پرسش از سبک زندگی فرد پاسخ می‌دهد. افراد قضاوتی، چارچوب‌های محکمی دارند و کمتر انعطاف‌پذیرند. این افراد بسیار دقیق هستند و چارچوب‌ها را ترجیح می‌دهند. اما افراد ادراکی، سازگاری و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و فکرشان بازتر از افراد قضاوتی است.

تیپ‌های شخصیتی در تست MBTI

پس از سنجش نمرات افراد در مقیاس‌هایی که گفته شد، می‌توان تیپ شخصیتی آنها را با یک کد چهار حرفی نشان داد. بر این اساس، ۱۶ حالت ایجاد می‌شود که برای هر کدام از آنها، ویژگی‌های مختلفی تعریف شده است.

تست ام بی تی آی

تیپ شخصیت INTJ

تیپ شخصیتی معمار، کسی است که فکر می‌کنید عجیب است، اما ذهن درخشانی دارد.

تیپ شخصیت INTP

تیپ شخصیتی منطق‌گرا دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند.

تیپ شخصیت ENTJ

تیپ شخصیتی فرمانده فردی است خستگی‌ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.

تیپ شخصیت ENTP

تیپ شخصیتی مجادله‌گر فردی باانگیزه است که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.

تیپ شخصیت INFJ

تیپ شخصیتی حامی کسی است که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد.

تیپ شخصیت INFP

تیپ شخصیتی تسهل کننده فردی است با روحیه آزادگی که بزرگ می‌اندیشد.

تیپ شخصیت ENFJ

تیپ شخصیتی پیشرو فردی است که بدون در نظر گرفتن عواقب، برای رسیدن به هدف خود ایتسادگی می‌کند.

تیپ شخصیت ENFP

تیپ شخصیتی مبارز فردی جمع‌گرا با روحیه آزادگی است که استعدادهای خود را نشناخته است.

تیپ شخصیت ISTJ

تیپ شخصیتی بازرس، دقیق و منطقی است و در کار و زندگی وقت‌شناس است.

تیپ شخصیت ISFJ

تیپ شخصیتی مدافع فردی با استعداد است که سعی می‌کند در سایه حرکت کند.

تیپ شخصیت ESTJ

تیپ شخصیتی اجرایی فردی خوش‌مشرب است که همه نزدیکان و دوستانش او را دوست دارند.

تیپ شخصیت ESFJ

تیپ شخصیتی سفیر یکی از محبوب‌ترین افراد هر گروه است که البته حساس‌ترین آنها هم هست.

تیپ شخصیت ISTP

تیپ شخصیتی ماهر فردی است که به جای صحبت کردن، به دنبال انجام دادن کارهاست.

تیپ شخصیت ISFP

تیپ شخصیتی ماجراجو فرد هنرمندی است که همواره ایده های خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

تیپ شخصیت ESTP

تیپ شخصیتی کارآفرین فردی با انگیزه و پرتلاش است که از هر فرصتی برای درخشیدن استقبال می‌کند.

تیپ شخصیت ESFP

تیپ شخصیتی سرگرم کننده فردی پرانرژی و باانگیزه است که بودن در کنار او شما را خسته نمی‌کند.

کاربرد تست MBTI

تست ام بی تی آی می‌تواند ابزاری مفیدی برای شناخت ویژگی‌های شخصی و فردی باشد. از این تست می توان برای موارد زیادی مانند خودشناسی و ارتقاء توانمندی روانی، مشاوره شغلی و انتخاب شغل مناسب، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته، مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی، مشاوره عشق و ازدواج و پژوهش‌ها و مطالعات علمی استفاده کرد.

سایت‌های تست ام بی تی آی

سایت‌های زیادی هستند که تست MBTI را انجام می‌دهند و می‌توانید با پرداخت هزینه کمی، با شرکت در این تست از تیپ شخصیتی خود مطلع شوید. در ادامه تعدادی از این سایت‌ها را معرفی می‌کنیم:

مخالفان تست ام بی تی آی

همه متدهای روانشناسی، رفتارشناسی و شخصیت‌شناسی موافقان و مخالفان خود را دارند و با انتقاداتی مواجه هستند. آزمون ام بی تی آی هم از گزند انتقادات در امان نمانده است! افراد زیادی این تست را به چالش کشیده و صحت نتایج آن را زیر سوال برده‌اند. اما انتقادات مخالفان به خود تست بوده است، نه کاربرد و اثربخشی آن در مدیریت سرمایه انسانی. همانطور که در مقاله شناسایی شخصیت کارکنان عنوان شد، ممکن است فردی چندین بار تست ام بی تی آی را انجام بدهد و هر بار نتایج متفاوتی بگیرد.

تمام آنچه آزمون ام بی تی آی بیان می‌کند، ترجیحات آزمون‌دهندگان است؛ نه کارکردهای آنها , ترجیحات اطلاعات خاصی به مدیران نمی‌دهند. آنچه در مدیریت منابع انسانی اهمیت دارد، کارکردهای افراد است که بر اساس نظریه کارکردهای کارل یونگ شناسایی می‌شود. به عبارت دیگر تیپ‌های شخصیتی که از این آزمون برداشت می‌شود، ملاک قابل اتکایی به مدیران برای مدیریت بهینه کارکنان نمی‌دهد. ممکن است بر اساس نتایج آزمون فردی INTJ باشد، اما با واکاوی لایه‌های پنهان شخصیت او، مشخص شود که با یک INFP طرف هستیم.

از طرف دیگر هر فرد نکات منفی هم در وجودش دارد، مثلاً صفاتی مانند خودخواه، سودجو یا تنبل در تست ام بی تی آی جایی ندارند. مشکل اصلی اینجا است که مقیاس‌های آزمون دووجهی هستند، در حالی که شخصیت افراد بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان به این سادگی آن را در دو سر یک طیف قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

آزمون دیسک و نحوه شناسایی و مدیریت انواع تیپ‌های شخصیتی

در مقاله شناسایی تیپ شخصیتی کارکنان گفتیم که تعیین تیپ شخصیتی افراد بر اساس معیارها و قضاوت‌های شخصی، نتیجه درست و قابل استنادی به دست نمی‌دهد و از اعتبار کافی برخوردار نیست. لازم است از ابزارهای علمی معتبر برای این

صفر تا صد مدیریت جلسات کاری: نکاتی برای برگزاری یک جلسه موفق

وقتی اسم جلسه به میان می‌آید، یک میز بزرگ را تصور می‌کنم که افراد زیادی پشت آن نشسته‌اند و فنجان‌های چای روی آن، سرد شده‌اند! بعضی سعی می‌کنند خواب‌آلودگیشان را پنهان کنند و مدام خمیازه می‌کشند، بعضی دیگر هم با

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد