خانه » بلاگ » ابر » نرم افزار ابری » همه چیزی که باید درباره امنیت خرید آنلاین نرم افزار بدانید

همه چیزی که باید درباره امنیت خرید آنلاین نرم افزار بدانید

امنیت خرید آنلاین نرم افزار

در این مقاله می‌خوانید

همه چیز از ماریجوانا شروع شد!

شاید باورش سخت باشد، ولی اولین چیزی به که به صورت آنلاین و در اینترنت به فروش رسید، ماریجوانا بود! در سال 1971 دانشجویان دانشگاه MIT برای خرید و فروش ماریجوانا از بستر اینترنت استفاده می‌کردند. تازه فقط فرایند تماس با خریدار از طریق اینترنت انجام می‌شد و چون زیرساخت پرداخت اینترنتی هنوز فراهم نشده بود، پول به صورت دستی و حضوری جابه‌جا می‌شد. اولین پرداخت اینترنتی 23 سال بعد انجام شد و چند سال بعد اولین Marketplace راه اندازی شد. می‌خواهیم ببینیم که از فروش ماریجوانا تا خرید آنلاین نرم افزار ابری چه راه دور و درازی را طی کرده‌ایم!

اکنون 38 سال از اولین معامله اینترنتی گذشته و اینترنت به مکان متفاوتی برای خرید و فروش تبدیل شده است. خرید آنلاین اکنون به عنوان یکی از بزرگترین صنایع جهان شناخته می‌شود و حجم معاملاتی که در انواع پلتفرم‌های مبتنی بر وب انجام می‌شود، خارج از تصور است. اما در همه این سال‌ها، تامین امنیت خرید آنلاین همواره دغدغه خریداران بوده است. این دغدغه برای کسانی که نرم‌افزارها را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند، جدی‌تر بوده است.

در کنار مشکلات خرید از طریق اینترنت، ماهیت نرم‌افزار و کارایی آن هم دغدغه دیگری بود که ذهن خریداران را به خود مشغول می‌کرد. در این مقاله به موضوع امنیت خرید آنلاین نرم افزار پرداخته‌ایم. می‌خواهیم ببینیم خریدن آنلاین نرم افزار، به خصوص نرم افزارهای ابری تا چه حد ممکن است بر روی امنیت اطلاعات شما تاثیر بگذارد. با راهکار ابری آوات همراه باشید.

تاریخچه خرید اینترنتی

فروش در اینترنت از ابتدا رایج نبود! درواقع ایده استفاده از اینترنت برای خرید و فروش کالاهای فیزیکی در زیرساخت‌های آن مطرح نشده بود. این ایده که وب می‌تواند به عنوان پلتفرمی برای تبادل محصولات تجاری استفاده شود، توسط یک دانشجوی 21 ساله به نام دنیل کوهن مطرح شد و در 11 آگوست 1994 تاریخ تجارت را برای همیشه تغییر داد. او یک نسخه سی‌دی از آلبوم 1993 Sting به نام Ten Summoner’s Tales را به یکی از دوستانش در فیلادلفیا فروخت و یک کپی از دیسک را با پست برای او ارسال کرد. این اولین تراکنش امن با کارت اعتباری برای کالای فیزیکی بود که در تاریخ اینترنت اتفاق افتاد.

مقاله نیویورک تایمز در مورد اولین تراکنش اینترنتی

بیست و پنج سال بعد و در سالگرد این اتفاق بزرگ، کوهن می‌گوید: «تجربه شگفت انگیزی بود!» او می‌گوید در زمان این رویداد، کمتر از 3000 سایت فعال در فضای وب وجود داشت که در مقابل بیش از 1 میلیارد وب‌سایت فعال در حال حاضر، رقم ناچیزی بود. در آن زمان افراد کمی فکر می‌کردند که می‌شود از اینترنت برای تبادلات مالی استفاده کرد. این ایده هنگام تحصیل در خارج از کشور در مدرسه اقتصاد لندن به ذهن او خطور کرد، جایی که او توانست از راه دور به رایانه خود در مدرسه متصل شود تا ایمیلش را چک کند: «از آنجایی که هر روز از اینترنت استفاده می‌کردم و درباره ایده‌های کسب‌وکار و استارت‌آپ‌ها زیاد مطالعه می‌کردم، به این فکر افتادم که چرا مردم در این شبکه تجارت نمی‌کنند؟»

اما کوهن اولین کسی نبود که به فکر استفاده از اینترنت برای فروش افتاده بود. در سال 1971، دانشجویان استنفورد و MIT از ARPANET برای فروش ماریجوانا استفاده می‌کردند. فرایند فروش از طریق اتصال دیجیتال سازماندهی شده بود، اما خود مبادله به صورت حضوری انجام می‌شد و با تجارت الکترونیکی و خرید آنلاین امروزی تفاوت اساسی داشت. در سال 1984 هم یک زن 74 ساله بریتانیایی به نام جین اسنوبال، از اینترنت برای خرید مواد غذایی استفاده کرد، اما از آنجایی که پول نقد به صورت شخصی رد و بدل می‌شد، هنوز هم تفاوت قابل توجهی با نوع صرافی رمزگذاری شده مورد استفاده کوهن داشت.

و این تازه آغاز ماجرا بود!

بعد از معامله کوهن، همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. از سال 1994 به بعد چند فروشگاه اینترنتی در سطح جهان راه‌اندازی شد و مفهوم خرید و فروش بر بستر اینترنت ماهیت جدیدی پیدا کرد. شاید بتوان اقدامات مهم بعدی در این زمینه را راه‌اندازی eBay و Amazon دانست. در جولای سال 1995 جف بزوس سایت آمازون را به عنوان اولین کتابفروشی آنلاین راه‌اندازی کرد. استقبال از آمازون بی‌نظیر بود؛ آمازون در عرض یک ماه چنان توسعه یافت که به 50 ایالت آمریکا و 45 کشور دیگر جهان کتاب فروخت.

در همین سال بود که پیر امیدیار یک سایت حراج و خرید آنلاین به نام eBay را تأسیس کرد. تعداد اقلامی که از طریق اینترنت به فروش می‌رسید، به تدریج توسعه یافت و نرم‌افزارها هم راه خود را به این بازار باز کردند. در ابتدا نرم‌افزارها هم مثل کالاهای دیگر به فروش می‌رسیدند، یعنی فقط فرایند پرداخت به صورت اینترنتی انجام می‌شد و نرم‌افزار بر روی CD یا DVD برای خریدار ارسال می‌شد.

اما بعدها با توسعه زیرساخت‌ها و توسعه فناوری ابری همه چیز دگرگون شد. در سال 1999 اولین نرم افزار مبتنی بر ابر توسط شرکت Salesforce ارائه شد. این نرم افزار CRM نیازی به نصب نداشت و تحول بزرگی در دنیای نرم‌افزار به شمار می‌رفت. اگرچه این نرم‌افزارها هم در ابتدا مشکلاتی داشتند، اما با توسعه فناوری طی دو دهه گذشته و با توجه به انعطاف‌پذیری رایانش ابری، هر روز راهکارهای جدیدی برای استفاده‌کنندگان ارائه می‌شود.

چرا باید احتیاط کنیم؟

خریدن محصول بی‌کیفیت به اندازه کافی بد هست، اما مهم است که این خرید بد تا چه حد تاثیرگذار باشد. اگر یک کالای بی‌کیفیت یا فیک بخرید، ممکن است دوام کمتری داشته باشد، اما به هر حال کار شما را راه می‌اندازد. اما در مورد نرم‌افزار وضع فرق می‌کند. وقتی یک نرم‌افزار بی‌کیفیت می‌خرید، ممکن است اطلاعاتی را که به مرور زمان به آن می‌سپارید، یک‌باره از دست بدهید. موضوع دیگر تامین امنیت اطلاعات شما در نرم‌افزارها است. امنیت این نرم‌افزارها باید در حدی باشد که هکرها نتوانند از آن سوءاستفاده کنند. اما بیایید ببینیم که ایده خرید آنلاین نرم افزار چرا ارائه شد.

مزایای خرید نرم افزار آنلاین

خرید اینترنتی صرف‌نظر از این که قصد خرید چه کالا یا خدماتی را داشته باشید، مزیت‌های بسیاری دارد که همه آنها را مدیون دنیل کوهن هستیم! در ادامه این مزایا را با هم مرور می‌کنیم:

سهولت و سادگی

برای خریدن نرم‌افزار به روش سنتی ناچارید صبر کنید تا فروشگاه باز شود. ممکن است لازم باشد در محل فروشگاه حاضر شوید، یا در بهترین حالت هزینه ارسال نرم‌افزار را بپردازید. اما خرید آنلاین نرم افزار این محدودیت‌ها را از سر راه شما برمی‌دارد. مهم نیست کجا هستید و چه بر تن دارید! در هر ساعت از شبانه‌روز که اراده کنید، می‌توانید بدون پوشیدن لباس رسمی و خارج شدن از منزل، تنها با چند کلیک نرم‌افزار موردنظر را بخرید و شروع به کار کنید.

کاهش هزینه‌ها

فرقی نمی‌کند که چه انتظاری از نرم‌افزار دارید، اگر حتی به یکی از امکانات آن نیاز داشته باشید، باید در ازای دریافت همه امکانات آن هزینه بپردازید. در حالی که در نرم افزارهای ابری یا تحت وب می‌توانید سطح خدمات را انتخاب کنید. معمولا نرم افزارهای آنلاین امکان شخصی‌سازی اکانت و دریافت سطح مشخصی از امکانات را برای کاربران فراهم می‌کنند. این همان چیزی است که به آن Pay As You Go گفته می‌شود.

تنوع محصولات

درست است که نرم افزارهای نصبی حرفه‌ای زیادی در بازار وجود دارد، اما معمولاً امکانات آنها مشابه یکدیگر است. در مقابل نرم افزارهای آنلاین تنوع بیشتری دارند و برای طیف وسیع‌تری از کاربران از جمله افراد مبتدی تهیه و منتشر می‌شوند. کار کردن با این نرم‌افزارها معمولاً ساده‌تر است و نیازی به آموزش خاصی ندارد.

بومی سازی

مزیت دیگر نرم افزارهای آنلاین داخلی این است که با در نظر گرفتن نیازهای کاربران ایرانی طراحی شده‌اند. همانطور که می‌دانید، نرم افزارهای نصبی بر اساس زبان انگلیسی و سایر زبان‌های پرکاربرد دنیا طراحی شده‌اند و با زبان و نگارش فارسی همخوانی ندارند. تقویم شمسی و تفاوت آن با تقویم میلادی را هم اضافه کنید.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | راهکار ابری آوات (@awatcloud)

آیا خرید آنلاین نرم افزار امن است؟

بله، خرید آنلاین نرم افزار امن است! در واقع امن بودن یا نبودن خرید آنلاین نرم‌افزار به مواردی بستگی دارد که در خرید هر نوع کالا یا خدمات دیگری هم باید در نظر داشته باشید. اگر همه این موارد در فرایند خرید رعایت شده باشند، می‌توانید با خیال راحت نرم افزارهای تحت وب را خریداری و از خدمات آنها استفاده کنید. اما چه چیزهایی امنیت خرید آنلاین نرم‌افزار تامین می‌کنند؟ در ادامه به شما می‌گوییم:

سابقه شرکت فروشنده

یکی از مواردی که باید در خرید آنلاین نرم افزار یا ابری هر سرویس دیگری در نظر داشته باشید، این است که شرکت فروشنده چقدر در تولید نرم افزار سابقه دارد. این موضوع از دو لحاظ حائز اهمیت است. اول این که سابقه شرکت می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت نرم افزار و امنیت آن باشد. نرم‌افزاری که یک شرکت تازه کار و بدون سابقه در فضای وب می‌فروشد، ممکن است چاله‌های امنیتی داشته باشد و امنیت اطلاعات شما را به خطر بیندازد. دوم این که ممکن است فروش نرم‌افزار یک تله باشد و بعد از پرداخت وجه، هیچ خدماتی در اختیار شما قرار نگیرد. پس اگر قصد دارید برای خرید آنلاین نرم افزار اقدام کنید، قبل از هر چیز در مورد شرکت فروشنده تحقیق کنید و سابقه فعالیت او را بررسی کنید.

نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد یک گواهی مجازی است که از طرف سازمان توسعه تجارت الکترونیک، در اختیار کسب و کارهای متقاضی قرار می گیرد. سازمان توسعه تجارت الکترونیک مسئولیت ایجاد زیر ساخت‌های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. شرکت‌هایی که این نماد را در سایت خود درج کرده‌اند، مراحل احراز هویت خود را نزد این سازمان گذرانده و مورد تایید آن هستند. پس اگر یک فروشنده نماد اعتماد را در سایت خود درج نکرده یا تاریخ اعتبار آن تمام شده است، بهتر است در مورد خرید آنلاین نرم افزار از آن تجدیدنظر کنید.

آدرس صفحه پرداخت

یک موضوع بسیار مهم در خرید آنلاین نرم افزار، آدرس صفحه‌ای است که پس از انتخاب سرویس، برای پرداخت هزینه به آن هدایت می‌شوید. صرف نظر از این که از چه سایتی برای خرید آنلاین استفاده می‌کنید، آدرس صفحه پرداخت حتماً باید شامل shaparak.ir باشد. شش راه اطمینان از امنیت صفحه پرداخت را در وبلاگ idpay مطالعه کنید. شرکت کاشف هم لیست درگاه‌های معتبر پرداخت اینترنتی را منتشر کرده است.

ارائه فاکتور خرید رسمی

موضوع دیگری که حکایت از اعتبار شرکت فروشنده نرم‌افزار دارد، ارائه فاکتور رسمی خرید است که در آن مشخصات حقوقی شرکت شامل شماره اقتصادی، شماره ثبت و کد پستی ده رقمی شرکت درج شده است، سه عاملی که می‌توانند خریدار را از هویت حقوقی فروشنده مطمئن کنند.

نرم افزار را هم می‌شود آنلاین خرید!

ممکن است ماهیت نرم‌افزار این تردید را در ذهن خریداران به وجود بیاورد که خرید آنلاین آن عاقلانه نیست. اما باید بگویم که این ذهنیت کاملاً اشتباه است. اگر مواردی را که امنیت خرید آنلاین نرم افزار ابری را تامین می‌کنند بررسی کنید، خرید کالا با خرید نرم‌افزار فرق چندانی ندارد. البته بررسی اعتبار و سابقه تولیدکننده یا فروشنده نرم‌افزار را هم نباید از قلم بیندازید. این قاعده در مورد نرم افزارهای ابری و تحت وب هم صادق است. مزیت های نرم افزارهای ابری را هم مطالعه کنید تا با اطمینان بیشتری خرید کنید!

منبع: smithsonianmag و vice

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

ایمیل یا سیستم مکاتبات اداری ؛ ابزار سازمانی مناسب کدام است؟

به عنوان مدیر یک سازمان یا کسب و کار، ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که تجهیز سازمان به نرم افزار اتوماسیون اداری چه ضرورتی دارد، وقتی گزینه‌های رایگان دیگری مانند ایمیل در دسترس شما قرار دارد. در

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد