خانه » بلاگ » ابر » فضای ابری » رایانش ابری و فضای ابری و هرچه لازم است در مورد تفاوت آنها بدانید

رایانش ابری و فضای ابری و هرچه لازم است در مورد تفاوت آنها بدانید

نرم افزار ابری نرم افزار نصبی

در این مقاله می‌خوانید

بدون شک تا به حال با فضای ابری کار کرده‌اید، حتی اگر دقیقاً ندانید تفاوت فضای ابری و رایانش ابری دقیقا در چیست! این دو عبارت ممکن است به اشتباه به جای یکدیگر به کار بروند. اگرچه هر دو از ابر (CLOUD) مشتق شده‌اند، اما در واقع دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت فضای ابری و رایانش ابری می‌پردازیم.

فضای ابری چیست؟

ایده فضای ابری در دهه 1950 میلادی مطرح شد. اگرچه در آن زمان مفاهیمی مثل اینترنت پرسرعت یا گوشی‌های هوشمند هنوز وجود نداشتند، اما نیاز به اشتراک اطلاعات باعث شد کمپانی‌های پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات، به فکر فضای ابری بیفتند. این نیاز برای اولین بار از سوی کارگزاران بازار بورس و شبکه‌های اطلاعاتی مطرح شد. فضای ابری به زبان ساده عبارت است از یک فضای مجازی یا یک سرور راه دور برای ذخیره سازی اطلاعات، به صورتی که امکان بازیابی آنها با دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد. ذخیره سازی ابری یعنی شما اطلاعات را به جای هارد کامپیوتر، در اینترنت ذخیره می‌کنید. موضوع مهم در ذخیره سازی ابری اطلاعات این است که امکان دادن دسترسی به افراد دیگر هم وجود دارد.

کسب و کارها از فضای ذخیره سازی ابری برای ذخیره اسناد و به اشتراک‌گذاری آنها با دیگران استفاده می‌کنند. این فناوری به حفظ اسناد و فایل‌های مهم کمک می‌کند و در عین حال فرصت بهتری برای همکاری در پروژه با افراد و سازمان‌های دیگر از طریق اشتراک‌گذاری داده‌ها ایجاد می‌کند. فضای ذخیره سازی نامحدودی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و ارزان‌تر و ایمن‌تر از رسانه‌های ذخیره‌سازی سنتی است. جای تعجب نیست که ذخیره سازی ابری به سرعت جایگزین سیستم‌های ذخیره‌سازی فیزیکی می‌شود. بر اساس آمار موجود، تعداد سازمان‌هایی که از سرورهای سنتی و اختصاصی استفاده می‌کنند، از 37 درصد در سال 2018، به 27 درصد در سال 2020 کاهش یافته است. 10 درصد در طول تنها دو سال رقم چشمگیری است!

شاید باورش سخت باشد، ولی فضای ابری قبل از اینترنت توسعه یافت! در دهه 1990 میلادی و تنها 40 سال پس از ارائه ایده اولیه، فضای ابری به طور کامل شکل گرفت و مورد استفاده عموم قرار گرفت. درست زمانی که اینترنت دایل‌آپ یکی از سریع‌ترین راه‌های ارتباطی بود و گوشی‌های هوشمند هنوز اختراع نشده بودند، فضای ابری در شبکه‌های داخلی یک مفهوم کاملاً شناخته شده بود و به شکل گسترده‌ای مورد استفاده سازمان‌ها قرار می‌گرفت. به مرور زمان فناوری‌های دیگری هم بر اساس فضای ابری شکل گرفتند.

رایانش ابری چیست؟

در حالی که برای ذخیره و نگهداری داده‌ها از فضای ابری استفاده می‌کنیم، رایانش ابری به فرایند کار و تکمیل پروژه‌ها اطلاق می‌شود. رایانش ابری با ذخیره سازی ابری مرتبط است، زیرا قبل از اینکه بتوانید از سیستم‌های رایانش ابری استفاده کنید، باید داده‌ها را به فضای ابری منتقل کنید و به اصطلاح ذخیره سازی ابری کنید. با این حال هنگامی که داده‌ها به ابر منتقل می‌شوند، شما یا شخص دیگری می‌توانید آن‌ها را پردازش و ارسال کنید. از رایانش ابری گاهی با عنوان پردازش ابری یا محاسبات ابری هم نام برده می‌شود.

رایانش ابری به دلیل مزایای چشمگیری که دارد، به سرعت در حال رواج یافتن در دنیای تجارت است. تسهیل همکاری، شفافیت، کارایی، امنیت و نوآوری، از مهم‌ترین مزایای رایانش ابری هستند. در کنار همه این مزایا، رایانش ابری موانع ارتباطی را کاهش می‌دهد و امکان دسترسی به طیف گسترده‌تری از مخاطبان و پیمانکاران را فراهم می‌کند.

رایانش ابری یا فضای ابری؟

همانطور که گفتیم، دو عبارت فضای ابری و سیستم ابری ممکن است به اشتباه به جای هم به کار بروند. در صورتی که دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند. سه تفاوت عمده بین این دو مفهوم وجود دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

  • رایانش ابری به قدرت پردازش بالاتری نسبت به ذخیره سازی ابری نیاز دارد. از طرف دیگر فضای ذخیره سازی ابری به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارد.
  • رایانش ابری به طور بنیادی، سازمان‌ها و مشاغل را هدف گرفته است. در مقابل ذخیره سازی ابری به دلایل شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری صرفاً یک رسانه ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده است، در حالی که رایانش ابری به شما این امکان را می‌دهد که از راه دور داده‌ها را تغییر بدهید.

آینده فضای ابری

فضای ابری که در زمان خود یک جهش بزرگ به شمار می رفت، امروز برای ما تبدیل به یک فناوری ساده شده که در کارهای روزمره از آن استفاده می‌کنیم. اما این تازه آغاز راه است! این فناوری با قدرت پیش خواهد رفت و همه چیز را دگرگون خواهد کرد. فضاهای ابری به صورت نامحدودی در حال گسترش هستند. کمپانی گوگل اعلام کرده است که به زودی ظرفیت نامحدودی برای ذخیره سازی اطلاعات در اختیار تمامی کاربران جیمیل قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که تا همین 18 سال پیش به دلیل محدودیت فضا، نمی‌توانستید در گوگل اکانت بسازید و حتماً باید از کاربران قبلی دعوتنامه دریافت می‌کردید!

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

نرم افزارهایی که بر مبنای فناوری ابری ساخته می‌شوند، هر روز کارآمدتر و پرکاربردتر می‌شوند. جهش‌های فناوری در زمینه ساخت ذخیره‌سازها، میکرورایانه‌ها و همچنین الگوریتم‌های جدید دستیابی و ذخیره اطلاعات، سرعت این خدمات را نیز گسترش داده است. تعداد نرم‌افزارهایی که بر مبنای فضای ابری ارائه می‌شوند، در عرض 6 سال (از 2012 تا 2018) از 50 مورد به 12 هزار مورد رسیده‌اند! این آمار یعنی به زودی بسیاری از فضاهایی که به صورت شخصی بر روی رایانه خودمان داریم، به فضای ابری انتقال داده می‌شوند.

همچنین گفته می‌شود گوگل برای سیستم‌عامل اندروید، مایکروسافت برای سیستم‌عامل ویندوز و اپل برای سیستم‌عامل ioS، تا قبل از سال 2022 تمامی سرویس‌های خود را به صورت اساسی متحول خواهند کرد. سرعت و پهنای باند هم مسئله مهمی است که در آینده نزدیک شاهد تغییرات زیادی در آن هستیم. اینترنت 5G به صورت فراگیر در حال توسعه است و 60 ماهواره برای تامین اینترنت اسپیس ایکس در مدار زمین در حال حرکت هستند. شاید آیندگان به اینترنت پرسرعت ما، به چشم دایل‌آپ نگاه کنند!

منبع: cloudcarib

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

شروع سال اژدها با امکانات جدید در آوات

سال 1403 را با افزودن قابلیت‌های جدیدی در بخش‌های مختلف آوات شروع کردیم. این قابلیت‌ها به شما کمک می‌کند که در مکاتبات، مدیریت دسترسی‌ها، خلوت کردن لیست مخاطبان و دریافت اعلان‌های موبایل، تسلط بیشتری بر فرآیندها داشته باشید. 1. بازگرداندن

«نقش فناوری ابری در اقتصاد دیجیتال»

یکی از عواملی که می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصاد دیجیتال کشورها ایفا کند و حتی به تحول دیجیتال منجر شود، افزایش سهم راهکارهای فناورانه در اقتصاد است. فناوري ابری یکی از این راهکارهای فناورانه است که طی سال‌های اخیر،

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد