خانه » بلاگ » ابر » فضای ابری » آیا ذخیره سازی ابری برای سازمان شما مناسب است؟

آیا ذخیره سازی ابری برای سازمان شما مناسب است؟

ذخیره سازی ابری سرور ابری

در این مقاله می‌خوانید

کسب‌ و کارها می‌خواهند از امنیت اطلاعات خود و ذخیره سازی آنها اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل تصمیم‌گیری در مورد نحوه ذخیره اطلاعات، نقش حیاتی در ادامه فعالیت‌های سازمان دارد. طی چند سال اخیر، فضای ابری در بحث ذخیره سازی اطلاعات جذابیت زیادی پیدا کرده است. سهم داده‌های ذخیره شده در فضای ابری، از 30 درصد در سال 2015 به بیش از 50 درصد در سال 2021 رسیده است.

صاحبان کسب‌ و کارها به دنبال راهکارهای علمی و ارزان برای ذخیره اطلاعات دیجیتال هستند و به نظر می‌رسد ذخیره سازی ابری واجد این شرایط باشد. اما این فناوری هم مانند همه فناوری‌های دیگر، مزایا و معایب خود را دارد. قبل از تصمیم‌گیری در مورد نحوه و محل ذخیره اطلاعات، بهتر است از این مزایا و معایب آگاهی داشته باشید. قبل از هر چیز باید بدانیم ذخیره سازی ابری دقیقاً چیست و چه تفاوتی با ذخیره سازی اطلاعات به روش سنتی دارد.

ذخیره سازی ابری دقیقا چیست؟

استفاده از فناوری ابری در سازمان ها

ذخیره سازی ابری یک مدل خدماتی است که به موجب آن داده‌های شما توسط یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات، ذخیره می‌شود و از راه دور قابل دسترسی و ویرایش و به‌روزرسانی است. در این روش اطلاعات و داده‌های شما به جای ذخیره شدن بر روی هارد دیسک یا سایر دستگاه‌های ذخیره سازی مانند سرور، در یک زیرساخت ذخیره سازی در خارج از سازمان نگهداری، مدیریت و پشتیبانی می‌شود. شما و کارکنانتان از طریق شبکه اینترنت به این اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

اگرچه استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا روزبه‌روز بیشتر از ذخیره سازی ابری استقبال می‌کنند، با این حال همچنان نگرانی‌هایی در مورد امنیت این روش ذخیره اطلاعات وجود دارد. راهکارهایی هم برای رفع این نگرانی‌ها اندیشیده شده، از جمله رمزگزاری اطلاعات و داده‌ها، احراز هویت چندعاملی و ارتقاء امنیت فیزیکی زیرساخت‌های ذخیره سازی. از سوی دیگر شما تنها هزینه فضایی را می‌پردازید که به شما اختصاص داده شده است، و به دلیل رواج استفاده از فضا و رایانش ابری، این هزینه در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

مزایای ذخیره سازی ابری

در ادامه هر یک از مزایای ذخیره سازی ابری را شرح می‌دهیم. اگرچه نکات منفی هم در مورد این روش وجود دارد، با این حال برای اکثر سازمان‌ها، نقاط مثبت آن بسیار بیشتر از نقاط منفی است. با دانستن مزایا و معایب استفاده از فضای ابری برای ذخیره سازی اطلاعات، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این روش برای سازمان شما مناسب است یا خیر.

در ذخیره سازی ابری داده‌ها در یک دستگاه خارج از سازمان ذخیره و پشتیبان‌گیری می‌شوند، در نتیجه کمترین آسیب را از خرابی احتمالی سیستم یا هرگونه حادثه دیگری می‌بینند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات ذخیره سازی ابری، به صورت لحظه‌ای و خودکار، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات شما تهیه و نگهداری می‌کند. در نتیجه مسئولیتی در قبال نگهداری و پشتیبان‌گیری از اطلاعات به عهده شما نیست و می‌توانید از وقت، انرژی و سرمایه خود در جای بهتری استفاده کنید.

دسترسی

در روش‌های سنتی برای دسترسی داشتن به اطلاعات، لازم است در محل شرکت حضور داشته باشید. ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری این محدودیت مکانی را مرتفع می‌کند. با دسترسی به شبکه اینترنت، می‌توانید هر زمان و از هر جا که لازم باشد، به اطلاعات دسترسی داشته باشید. این مزیت، کار گروهی و اشتراکی را هم در افراد شما تقویت می‌کند. همکاران شما می‌توانند با هر سطح دسترسی که شما تعیین می‌کند، اطلاعات را مشاهده و ویرایش کنند. امکان کار کردن به صورت همزمان هم به همین شکل فراهم می‌شود و می‌توانید از پتانسیل و تخصص افراد در قالب دورکاری هم استفاده کنید. حتماً می‌دانید که دورکاری به شکل دیگری هزینه‌های سازمان شما را کاهش می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها

در گذشته نه‌چندان دور خرید سرور دور از ذهن نبود. اما امروز شرایط فرق می‌کند و خرید سرور به غیر از هزینه سرسام‌آور، مشکلات دیگری را هم به دنبال دارد. خرید تجهیزات اتاق سرور را هم اضافه کنید. ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری شما را از خرید سرور بی‌نیاز می‌کند. از طرف دیگر برای حفاظت از سرور و پشتیبانی آن به صورت شبانه‌روزی، باید افراد جدیدی را به کار بگیرید. این در حالی است که همه این‌ها را یک شرکت دیگر به جای شما انجام می‌دهد! بهتر نیست کار را به کاردان بسپارید و خودتان را درگیر حاشیه‌های خرید سخت‌افزار نکنید؟

هرگونه اشتباه در تصمیم‌گیری برای ذخیره سازی اطلاعات، هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند

مقیاس پذیری

وقتی برای خرید سرور اقدام می‌کنید، نمی‌توانید این کار را بر حسب نیازهای روز خود انجام بدهید؛ بلکه لازم است آینده را پیش‌بینی کنید و توسعه سازمان را هم در نظر داشته باشید. اگر از فضای ابری برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید، می‌توانید فضایی را تهیه کنید که با وضعیت روز شما تناسب دارد. اگر کسب‌وکار شما رشد کند و نیاز به توسعه فضای ذخیره‌سازی داشته باشید، این کار به راحتی و با پرداخت هزینه بیشتر انجام می‌شود و نیازی به ارتقاء سخت‌افزار ندارید. این همان چیزی است که مقیاس پذیری نامیده می‌شود.

پشتیبان گیری خودکار

همانطور که گفتیم، شرکت ارائه‌دهنده خدمات فضای ابری، به صورت لحظه‌ای و خودکار از اطلاعات شما یک نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. کافی است با چند کلیک ساده انتخاب کنید که می‌خواهید نسخه پشتیبان از چه اطلاعاتی و در چه بازه زمانی تهیه شود. بقیه کار را ما برایتان انجام می‌دهیم.

اقدامات اولیه

خوب، حالا که مزایای ذخیره سازی ابری را می‌دانید و تصمیم گرفته‌اید از این روش در سازمان خود استفاده کنید، باید بدانید که قبل از اقدام برای خرید، چه گام‌هایی باید بردارید.

گام اول: جمع‌آوری داده‌ها

اولین گام برای برآورد کردن فضای مورد نیاز، این است که بدانید در حال حاضر دارایی‌های دیجیتال شما چه مقدار فضا اشغال کرده است. برای این کار ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی در دسترس هستند. می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که به صورت اختصاصی برای این کار طراحی شده‌اند تا محاسبات اولیه را دقیق‌تر انجام بدهید.

 


View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

گام دوم: نرخ رشد داده‌ها

پس از این که فضای پایه اطلاعات کسب و کار خود را محاسبه کردید، باید نرخ رشد آن را هم محاسبه کنید و نیازهای آینده را هم در نظر بگیرید. نرخ رشد اطلاعات را می‌توانید به صورت ماهانه یا سالانه و با در نظر گرفتن نرخ رشد در گذشته محاسبه کنید. در نظر داشته باشید که نرخ رشد معمولاً خطی نیست.

گام سوم: استراتژی ذخیره سازی ابری

در گام سوم لازم است اهداف خود را از ذخیره سازی اطلاعات تعیین کنید تا دقیقاً مشخص باشد که چه اطلاعاتی باید نگهداری شوند و کدام اطلاعات مفید نیستند. سیاست شما باید کاهش تقاضای فضای بیشتر باشد، پس باید از ذخیره‌سازی اطلاعات تکراری جلوگیری کنید.

تصمیم‌گیری برای نحوه ذخیره اطلاعات، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که برای کسب و کار خود می‌گیرید و هرگونه اشتباه در تصمیم‌گیری یا محاسبات، هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند. پس بدون عجله همه جوانب را در نظر بگیرید و در صورت نیاز به مشاوره، با ما تماس بگیرید.

منبع: businesstechweekly

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

همه چیزی که باید درباره امنیت خرید آنلاین نرم افزار بدانید

همه چیز از ماریجوانا شروع شد! شاید باورش سخت باشد، ولی اولین چیزی به که به صورت آنلاین و در اینترنت به فروش رسید، ماریجوانا بود! در سال 1971 دانشجویان دانشگاه MIT برای خرید و فروش ماریجوانا از بستر اینترنت

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد