خانه » بلاگ » مدیریت سرمایه انسانی » سرگرمی در محل کار: سرمایه‌گذاری یا اتلاف وقت؟

سرگرمی در محل کار: سرمایه‌گذاری یا اتلاف وقت؟

سرگرمی در محل کار

در این مقاله می‌خوانید

چند سال قبل با مدیری کار می‌کردم که دوست داشت همیشه در حال تایپ کردن باشیم! اصلا اگر از کنار میزمان رد می‌شد و می‌دید که چیزی تایپ نمی‌کنیم، ناراحت می‌شد! ما هم که رگ خوابش را پیدا کرده بودیم، هر وقت سر و کله‌اش پیدا می‌شد، با تمام توان انگشتانمان را روی کیبورد می‌کوبیدیم! چون می‌دانستیم بهره وری ما را با صدای دکمه‌های کیبوردمان می‌سنجد! جناب مدیر به فکر کردن و ایده‌پردازی حین کار هم اعتقاد نداشت، چه برسد به تفریح! نمی‌دانم تا الآن به اشتباهش پی برده یا نه، ولی طی این سال‌ها فهمیده‌ام که محل کار فقط برای کار نیست! به زبان ساده‌تر در محل کار باید به ما خوش بگذرد!

چرا سرگرمی در محل کار مهم است؟

حتماً عکس‌های دفتر گوگل و کارمندانش را حین بازی کردن دیده‌اید؛ و شاید با خودتان یگفته‌اید کاش ما هم یک میز فوتبال دستی در شرکت داشتیم! در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که زمانی که کارکنان صرف سرگرمی در محل کار می‌کنند، باعث اتلاف وقت و کاهش بازدهی آنها می‌شود؛ اما در واقع اینطور نیست. وگرنه مدیران ارشد گوگل به کارمندانشان اجازه نمی‌دادند ساعت‌ها مینی‌گلف بازی کنند! در ادامه به شما می‌گوییم که چرا سرگرم شدن کارکنان در نهایت به نفع سازمان تمام می‌شود.سرگرمی در محل کار

بهبود ارتباطات و انتقال مهارت‌ها

بهبود ارتباط بین کارکنان و یادگیری رسمی، یکی از اهدافی است از سرگرمی در محل کار حاصل می‌شود. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌هد که ارتباط مستقیمی بین بازی کردن و سرگرمی و یادگیری غیررسمی وجود دارد. در واقع بازی‌های گروهی، باعث ایجاد شبکه‌ای از ارتباطات غیررسمی بین کارکنان و انتقال مهارت‌های کاری بین آنها می‌شود. گذراندن وقت با همکاران در یک محیط غیررسمی و سرگرم‌کننده، اعتماد بین افراد با بیشتر می‌کند و آنها را تشویق به بحث آزاد (حتی در مورد مسائل کاری) می‌کند. افرادی که رابطه دوستانه دارند و فقط همکار نیستند، بهتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

کارکنان  شاد سالم‌تر هستند

غیبت کارکنان از کار و مرخصی استعلاجی، باعث می‌شود در طول سال، هزینه زیادی به صاحبان کسب و کارها تحمیل شود. جلوی مریضی را که نمی‌شود گرفت! اما اگر دلیل غیبت کارکنان استرس و اضطراب کار باشد چطور؟ این روی دیگر سکه سرگرمی در محیط کار است! اگر کارکنان بخشی از زمان کاری خود را به تفریح و سرگرمی اختصاص بدهند، کمتر قربانی اضطراب و استرس می‌شوند و احتمال ابتلای آنها به انواع بیماری کاهش می یابد. 

افزایش خلاقیت و نوآوری

حتماً می‌دانید که فرایند یادگیری برای بچه ها بهتر است با بازی همراه باشد. اما این به این معنی نیست که این ترفند برای بزرگ‌ترها جواب نمی‌هد! توانایی یادگیری کارمندان زمانی که مشغول بازی و فعالیت‌های سرگرم کننده هستند، بیشتر می‌شود. افراد حین بازی پرانرژی‌تر و مشتاق‌تر می‌شوند و مهارت و دانش خود را آزادانه‌تر در اختیار دیگران قرار می‌هند. این فرایند، بستر مناسبی را برای نوآوری و خلاقیت ایجاد می‌کند.

سرگرمی در محل کار باعث افزایش بهره وری می‌شود

نتایج پژوهشی که در دانشگاه Warwick انجام شده، نشان می‌دهد که کارمندان شاد، بین 12 تا 20 درصد بهره‌ورتر از دیگران هستند. وقتی کارمندی احساس ناراحتی یا افسردگی می‌کند، انگیزه او برای کار کردن و در نهایت بهره وری او تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی افراد به تدریج از جمع فاصله می‌گیرند و منزوی می‌شوند. سرگرمی در محل کار فرصت خوبی است تا این افراد را به جمع همکاران خود برگردانید و اشتیاق به کار را در آنها ایجاد کنید.

کارکنان شاد، مبلغان کسب و کار شما!

کارمندانی که مبتلا به خستگی شغلی نیستند، از رفتن به محل کار لذت می‌برند و احساس می‌کنند که متعلق به خانواده‌ای شاد هستند که رؤسا و همکارانشان به سلامتی روحی آنها اهمیت می‌دهند، پیام مثبتی در مورد محل کار خود به جامعه منتقل می‌کنند. درواقع ایجاد سرگرمی در محل کار یک نوع بازاریابی داخلی است که رضایت اولین مشتریان شما (یعنی کارمندانتان) را جلب می‌کند. این امر می‌تواند نقش به‌سزایی در ترویج و تقویت نام تجاری شما داشته باشد؛ کسب و کاری که به کارکنانش اهمیت نمی‌دهد، چطور می‌تواند به مشتریانش اهمیت بدهد؟!

دست از کنترل لحظه به لحظه کارکنانتان بردارید و اجازه بدهید مسیرشان را خودشان پیدا کنند. مدیریت ذره بینی کارکنان شما را مبتلا به خستگی شغلی می‌کند و در نهایت به آنچه می‌خواهید، نمی‌رسید!

چطور در محل کار سرگرمی ایجاد کنیم؟

به عنوان مدیر در نظر داشته باشید که سرگرمی در محل کار برای همکارانتان، به معنی زیر پا گذاشتن وجهه مدیریتی شما نیست. نیازی نیست کلاه بوقی روی سرتان بگذارید یا کار خارق‌العاده ای بکنید! به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید سرگرمی جای خود را به هرج و مرج و بی‌نظمی ندهد، باید این کار را بسیار حساب شده و دقیق انجام دهید. در ادامه چند راه ساده برای ایجاد یک محل کار شاد و سرگرم‌کننده را با هم مرور می‌کنیم.

یک محل خاص را به سرگرمی اختصاص بدهید

دلیلی ندارد اتاق جلسات شما جایی باشد که همه از وارد شدن به آن وحشت دارند! می‌توانید در ساعت‌هایی از روز، اتاق جلسات را به سرگرمی‌های کارکنان اختصاص بدهید. اگر فضای کافی برای این کار وجود ندارد، با تهیه چند بازی کوچک رومیزی می‌توانید کمبود فضا را جبران کنید. پیاده‌روی یا مسابقات ورزشی ساده هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. اگر کارمندان شما استعداد خاصی مانند نوازندگی دارند، می‌توانید یک گروه موسیقی تشکیل بدهید. به خودتان سخت نگیرید؛ هدف ایجاد حس تعلق در کارکنان است و برای رسیدن به این هدف راه‌های زیادی وجود دارد.

خارج از محیط کار با هم معاشرت کنید

کارمندانتان را تشویق کنید تا خارج از ساعت کاری، یک فعالیت فوق برنامه منظم داشته باشند. چنین فعالیت‌هایی به آنها این حس را القا می‌کند که عضوی از یک خانواده بزرگ هستند و موضوع ارتباط آنها و شما فقط کار نیست. مثلاً ماهی یک بار با هم به سینما بروید، یا با هم شام بخورید. شما نمی‌توانید مردم را مجبور کنید که با هم دوست باشند، اما می‌توانید فرصت‌هایی را ایجاد کنید که همدیگر را بهتر بشناسند. ضمن این که با این کار، اصطکاک و تنش بین افراد هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

هم آمادگی جسمانی و هم آمادگی ذهنی!

امروزه بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های منظم ورزشی را اجرا می‌کنند تا به کارمندان خود کمک کنند هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی سالم بمانند. یک مثال ساده، دریافت تخفیف گروهی برای کارکنان از یک باشگاه ورزشی محلی است، یا اختصاص هزینه برای دریافت مشاوره از یک روانشناس یا مشاور. کارکنان شما باید بدانند که ارزش آنها برای شما چیزی فراتر از یک شماره پرسنلی است!

View this post on Instagram

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

موفقیت‌های کارمندانتان را جشن بگیرید

سیستمی را طراحی کنید که بتوانید از دستاوردهای کارکنانتان (هرچند کوچک) قدردانی کنید. نیازی نیست این دستاورد ساخت یک موشک برای سفر به مریخ باشد! بلکه می‌تواند انجام موفقیت‌آمیز یک کار خارج از برنامه یا دستیابی به یک هدف میان‌مدت باشد. پاداش هم می‌تواند به سادگی یک بلیط استخر باشد! پاداش دهی یکی از موثرترین راه‌های افزایش بهره وری کارکنان است که روی همه جواب می‌دهد! در نظر داشته باشید که سیستم پاداش‌دهی باز باشد و همه بدانند که چه ارزش‌هایی در سازمان شما به رسمیت شناخته می‌شوند.

دست از کنترل لحظه به لحظه کارکنانتان بردارید و اجازه بدهید مسیرشان را خودشان پیدا کنند. مدیریت ذره بینی کارکنان شما را مبتلا به خستگی شغلی می‌کند و در نهایت به آنچه می‌خواهید، نمی‌رسید!

منبع: tracktime

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

آزمون دیسک و نحوه شناسایی و مدیریت انواع تیپ‌های شخصیتی

در مقاله شناسایی تیپ شخصیتی کارکنان گفتیم که تعیین تیپ شخصیتی افراد بر اساس معیارها و قضاوت‌های شخصی، نتیجه درست و قابل استنادی به دست نمی‌دهد و از اعتبار کافی برخوردار نیست. لازم است از ابزارهای علمی معتبر برای این

صفر تا صد مدیریت جلسات کاری: نکاتی برای برگزاری یک جلسه موفق

وقتی اسم جلسه به میان می‌آید، یک میز بزرگ را تصور می‌کنم که افراد زیادی پشت آن نشسته‌اند و فنجان‌های چای روی آن، سرد شده‌اند! بعضی سعی می‌کنند خواب‌آلودگیشان را پنهان کنند و مدام خمیازه می‌کشند، بعضی دیگر هم با

درخواست مشاهده دمو