خانه » بلاگ » معرفی کتاب » با هم بخوانیم: معرفی کتاب پیاده‌سازی رایانش ابری در سازمان‌ها

با هم بخوانیم: معرفی کتاب پیاده‌سازی رایانش ابری در سازمان‌ها

معرفی کتاب

در این مقاله می‌خوانید

کتاب پیاده سازی رایانش ابری در سازمان ها به قلم عباس هادی‌پور و سحر عطشانی نگاشته شده و نشر حانون آن را در سال 1398 منتشر کرده است. این کتاب در 98 صفحه و در دو بخش نگارش شده و به مبانی نظری رایانش ابری از جمله مفاهیم پایه رایانش ابری و تاریخچه آن، نقاط قوت و ضعف استفاده از ابر، زیرساخت‌های رایانش ابری، انواع ابر و تفاوت‌های آنها و دیدگاه‌های مختلف در خصوص فضا و رایانش ابری پرداخته است. نگارنده در بخشی از کتاب پیاده سازی رایانش ابری در سازمان ها، هدف از نگارش آن را به شرح زیر عنوان کرده است:

  1. ارزیابی عوامل موثر در پیاده‌سازی رایانش ابری در سازمان
  2. رتبه‌بندی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر پیاده‌سازی رایانش ابری
  3. انتخاب مدل پیشنهادی به منظور پیاده‌سازی رایانش ابری

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: رایانش ابری (به انگلیسی Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگوی تازه‌ای برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر و سایر منابع رایانشی) را با به کارگیری شبکه ارائه می‌کند. عبارت رایانش ابری از ترکیب دو واژه رایانش و ابر ایجاد شده است. ابر در اینجا استفاده از شبکه یا شبکه‌ای از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است، که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد، اطلاع دقیقی ندارد. در نمودارهای شبکه‌های رایانه‌ای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکه اینترنت استفاده می شود.

دلیل تشبیه اینترنت به ابر این است که اینترنت همچون ابر، جزئیات فنی‌اش را از دید کاربران پنهان می‌سازد و لایه‌ای از انتزاع را بین این جزئیات فنی و کاربران به وجود می‌آورد. سیر تکاملی محاسبات به گونه‌ای است که می‌توان آن را پس از آب، برق، گاز و تلفن، به عنوان صنعت همگانی پنجم فرض نمود. در چنین حالتی، کاربران سعی می‌کنند بر اساس نیازهایشان و بدون توجه به این که یک سرویس در کجا قرار دارد و یا چگونه تحویل داده می‌شود، به آن دسترسی پیدا کنند.

رایانش ابری از دیدگاه فراهم‌کنندگان منابع زیرساخت، می‌تواند با کمک ماشین‌های مجازی شبکه شده، به عنوان یک روش جدید برای ایجاد پویای نسل جدید مراکز داده و مراکز پردازش فوق سریع، مورد استفاده قرار بگیرد تا بتواند یک زیرساخت قابل انعطاف برای ارائه انواع مختلف خدمات محاسباتی و ذخیره‌سازی را در اختیار داشته باشد.

پردازش ابری این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد که برنامه‌های خودشان را در بستر ابر پیاده‌سازی نمایند و از صرف هزینه‌های بالا اجتناب کنند. فناوری پردازش ابری از قابلیت چنداجاره‌ای و مجازی‌سازی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند که این ویژگی از لحاظ صرف هزینه، برای سرویس‌دهنده ابری و کاربران سودمند است. مجازی‌سازی به ما اجازه اجاره چند نرم‌افزار کاربردی و سیستم عامل را بر روی یک کامپیوتر می‌دهد و به افزایش بهره‌وری سخت‌افزار، کاهش هزینه و کاهش مصرف منابع هم کمک می‌کند.

با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی و همچنین تقلیل هزینه‌ها، استفاده بهینه از منابع و ایجاد سرعت که باعث رشد چشمگیر در همه زمینه‌ها می‌شود، در سال‌های آتی بخش عظیمی از سازمان‌ها باید نسبت به ایجاد فناوری ابری در سازمان خود اقدام نمایند. بنابراین ارائه روشی که تضمین کند پیاده‌سازی و استفاده از این تکنولوژی در سازمان‌ها، داده‌های کاربران را به خطر نمی‌اندازد و از سوی دیگر سرویس‌ها قابل اطمینان و همیشه در دسترس خواهند بود، بسیار حائز اهمیت است. مقاله دیگر آوات در مورد استفاده از فضای ابری در سازمان‌ها را هم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

«نقش فناوری ابری در اقتصاد دیجیتال»

یکی از عواملی که می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصاد دیجیتال کشورها ایفا کند و حتی به تحول دیجیتال منجر شود، افزایش سهم راهکارهای فناورانه در اقتصاد است. فناوري ابری یکی از این راهکارهای فناورانه است که طی سال‌های اخیر،

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد