خانه » بلاگ » توسعه فردی » با هم بخوانیم: معرفی کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

با هم بخوانیم: معرفی کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

معرفی کتاب

در این مقاله می‌خوانید

کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال اثری است از رایدر کارول نویسنده آمریکایی که برای نخستین بار در سال 2018 به زبان انگلیسی منتشر شده است. این کتاب در ایران به همت زهرا نجاری به فارسی ترجمه شده و انتشارات کتاب کوله‌پشتی آن را منتشر کرده است. نسخه فارسی این کتاب با استقبال خوب خوانندگان مواجه شده و تاکنون 24 بار به تجدید چاپ رسیده است.

رایدر کارول، طراح محصولات صنعتی و نویسنده چندین کتاب پرفروش، مبدع و بنیان‌گذار روش بولت ژورنال است. او پس از ابداع روش بولت ژورنال، تصمیم گرفت تا با نوشتن یک کتاب، دیگران را هم از مزایای این روش آگاه کند. به عقیده او انسان مصرف‌کننده زمان است و نمی‌تواند زمان تولید کند. پس باید راهکاری برای استفاده بهینه از زمان محدودی که در اختیار دارد، پیدا کند. کارول در کتابش درباره «زندگی هدفمند» نوشته است.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال در پنج بخش و 312 صفحه نوشته شده است؛ بخش اول کتاب به اهمیت برنامه‌ریزی اختصاص دارد. در بخش دوم نحوه کار با بولت ژورنال شرح داده شده است. در بخش سوم نگارنده به عملیاتی‌سازی برنامه‌ریزی پرداخته است. در بخش چهارم خواننده درباره جنبه‌های ظاهری و هنر تهیه بولت ژورنال نکاتی را می‌آموزد، و بخش پنجم به جمع‌بندی مطالب اختصاص یافته است.

کارول در این کتاب به خواننده می‌گوید که چطور با ردگیری گذشته و ساماندهی حال، آینده را در اختیار خود بگیرد. او سعی دارد به خواننده بیاموزد که چطور از دو منبع ارزشمند زمان و انرژی، آگاهانه و با برنامه‌ریزی استفاده کند و با تلاش کمتر، بیشتر به دست بیاورد. بولت ژورنال به شما قدرت می‌دهد که با حذف کردن چیزهای کم‌ارزش و بی‌معنی، تمرکز خود را بر ارزش‌های زندگی‌تان متمرکز کنید و آنچه را که می‌خواهید، به دست بیاورید.

رایدر کارول در این کتاب، روش بولت ژورنال را به سادگی و با ذکر مثال‌های عملی شرح می‌دهد. نویسنده کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال، به خواننده راهکار شخصی ارائه نمی‌دهد؛ بلکه با آموزش کلیات، از او می‌خواهد که برای زندگی خودش برنامه‌ریزی کند. در واقع این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های روش بولت ژورنال است: هیچ قانونی وجود ندارد و هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط، آن را در جهت رسیده به اهدافش شخصی‌سازی کند.

رایدر کارول معتقد است که هر هدفی هرچند کوچک و تلاش برای تحقق آن، ممکن است تغییری در زندگی ما ایجاد کند و شرایطمان را از آنچه که هست، کمی بهتر کند. او در بخشی از کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال نوشته است: «اگر از زندگی خود راضی نیستید، از خود بپرسید فردا چه کار کوچکی می‌توانم انجام دهم که شرایطم را کمی بهتر کند؟ شاید جواب سؤالتان زنگ‌زدن به دوستتان باشد، شاید چند دقیقه زودتر راه‌افتادن به‌سمت محل کارتان باشد تا با گذشتن از یک مسیر زیبا روزتان را بسازید، شاید هم جمع‌کردن لباس‌هایتان از روی مبل. ما به‌دنبال پیروزی هستیم، هرچقدر هم که کوچک باشد. انتظارتان را از خودتان آن‌قدر پایین بیاورید که واقعا انجامش دهید و آن را در بولت ژورنالتان به‌عنوان یک وظیفه ثبت کنید.» به عقیده او پایبندی به همین اهداف به ظاهر کوچک، همان چیزی است که ما برای رسیدن به اهداف بزرگ به آن نیاز داریم.

کارول از نوشتن اهداف و برنامه‌ها به صورت دستی در بولت ژورنال، هدفی در سر داشته است: «جریان پیچیده‌ای که در نوشتن با دست لامسه را درگیر می‌کند، می‌تواند بهتر از تایپ‌ کردن ذهن ما را شبیه‌سازی کند. این حرکت نواحی مختلفی از مغز را به‌ صورت هم‌زمان فعال می‌کند و از این طریق تأثیر عمیق‌تری روی آنچه یاد می‌گیریم می‌گذارد. بنابراین در مقایسه با تایپ‌ کردن در یک محیط نرم‌افزاری، با این روش اطلاعات مدت بیشتری در ذهنمان باقی می‌مانند.»

با مطالعه این کتاب درمی‌یابیم که برای درک زیبایی، نباید به دنبال کمال باشیم: «در ژاپن اصطلاحی وجود دارد به نام وابی‌سابی که می‌گوید زیبایی هرچیز در نقص آن است. این دیدگاه برخلاف دیدگاه غربی که زیبایی را در کمال می‌بیند، از گذرا بودن، فردیت و ماهیت ناقص چیزها تجلیل می‌کند؛ چرا که همین خصوصیات آن را منحصربه‌فرد، واقعی و زیبا کرده‌اند. ترک‌های گلدان، شکاف‌های چوب، برگ‌های روی سنگ، پاشیدن جوهر. درست مشابه فلسفه‌های بودایی که حکمت را ثمره صلح با طبیعت خطاکار خود می‌داند.»

خواندن این کتاب را به همه توصیه می‌کنیم. صرف‌نظر از این که شغل شما چیست، چه تفریحاتی دارید، چه اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای خودتان تعریف کرده‌اید، و حتی بدون در نظر گرفتن سن و جایگاه اجتماعی، می‌توانید از کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال برای سر و سامان دادن به زندگی‌تان استفاده کنید. با عمل به راهکارهای این کتاب، قادر خواهید بود از زمان به بهترین شکل استفاده کنید و بازدهی خودتان را افزایش بدهید.

فایل صوتی کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال را می‌توانید از سایت فیدیبو تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

روش کانبان؛ یک ابزار چابک برای مدیریت پروژه

کانبان چیست؟ اگرچه کانبان امروزه در میان تیم‌های نرم‌افزار و DevOps طرفداران زیادی دارد، اما روش کار آن به بیش از 50 سال قبل بازمی‌گردد. در اواخر دهه 1940 تویوتا شروع به بهینه سازی فرآیندهای مهندسی خود بر اساس همان

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد