خانه » بلاگ » عمومی » ثبت شرکت دانش بنیان و همه چیزی که لازم است در مورد آن بدانید

ثبت شرکت دانش بنیان و همه چیزی که لازم است در مورد آن بدانید

ثبت شرکت قانونی

در این مقاله می‌خوانید

در چند سال اخیر دو اصطلاح استارت‌آپ و شرکت دانش بنیان زیاد به گوش می‌خورد. اما ممکن است اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید. شرکت‌های دانش بنیان، یکی از روش‌های کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری هستند که بر خلاف روش‌های سنتی، اکثر مدیران و کارکنان آن، متخصصان رشته یا رشته‌های گوناگون دانشگاهی در حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی و پزشکی تشکیل هستند. قانون شرایط خاصی را برای ثبت و راه‌اندازی و تاسیس و فعالیت و اعطای تسهیلات مادی از نظام دولتی و بانکی کشور برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است. در این مقاله روش ثبت شرکت دانش بنیان را با هم مرور می‌کنیم.

شرکت دانش بنیان چیست و چه می‌کند؟

شرکت‌های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده تشکیل می‌شوند. شرکت‌های دانش بنیان اهدافی نظیر ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز جامعه، و امکان افزایش درآمد اعضای هیأت علمی، تجاری سازی یافته‌های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی را دنبال می‌کنند.

محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان

در شرکت‌های دانش‌بنیان، عده‌ای از افراد متخصص و باتجربه، اطلاعات تولید می‌کنند. محصول اصلی این شرکت‌ها، همین اطلاعات هستند و درآمدزایی هم از طریق مبادله همین اطلاعات صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان معنوی است. به همین دلیل مالکیت معنوی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شرکت‌ها است و حفظ حقوق معنوی، از مهم‌ترین اقدامات آنها به شمار می‌رود. خدمات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید سه شرط زیر را داشته باشند:

  • قابل کپی کردن نباشند و به دست آوردن اطلاعات برای ساخت مشابه آنها، برای دیگر شرکت‌ها بسیار سخت باشد
  • برای به دست آوردن محصول، مطالعه و تحقیق علمی زیادی توسط اعضای علمی همان شرکت انجام شده باشد
  • محصولات یا خدمات دارای ویژگی‌های خاص و کارکردهای پیچیده‌ای باشند

اگر محصول یا خدمت یکی از این شرایط را نداشته باشد، شرکت تولیدکننده واجد شرایط دانش‌بنیانی نخواهد بود. همچنین کالا باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشد و قابلیت بررسی فنی داشته باشد. خدمات هم باید دارای اسناد فروش باشند.

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان بر دو نوع هستند:

شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی

مالکان این شرکت‌ها فقط اعضای هیات علمی هستند و اگر دانشگاه در مالکیت آنها سهمی داشته باشد، کمتر از 50 درصد است.

شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی

در شرکت‌های دانش بنیان دولتی، سهم دانشگاه‌ها بیشتر از 50 درصد است و اعضای هیات علمی، سهم کمتری دارند.

سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان معنوی است. به همین دلیل مالکیت معنوی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شرکت‌ها است و حفظ حقوق معنوی، از مهم‌ترین اقدامات آنها به شمار می‌رود.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

همانطور که گفتیم، دغدغه اصلی شرکت‌های دانش بنیان، حفظ مالکیت معنوی است؛ بنابراین لازم است این شرکت‌ها به صورت قانونی ثبت شوند و تحت حمایت دولت و نهادهای قانونی قرار بگیرند. برای ثبت شرکت دانش بنیان به صورت قانونی لازم است مراحل زیر را طی کنید:

گام اول: یک شرکت ثبت کنید!

در قانون ثبت شرکت‌ها سرفصل جداگانه‌ای تحت عنوان ثبت شرکت دانش بنیان ذکر نشده، بنابراین ابتدا باید یک شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود ثبت کنید و سپس از طریق قانونی برای تبدیل کردن آن به دانش بنیان اقدام کنید. ثبت شرکت قانونی از طریق سامانه ثبت شرکت ها انجام می‌شود که در مقاله ثبت شرکت قانونی در ۹ گام به طور کامل شرح داده‌ایم.

گام دوم: مدارک را تهیه کنید

برای تبدیل شرکت به دانش‌بنیان باید مدارک زیر را تهیه و ارائه کنید:

  • کپی آگهی تاسیس و  روزنامه رسمی شرکت
  • مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره
  • لیست بیمه و حقوق پرسنل شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی سازمان امور مالیاتی
  • کپی مدارک تحصیلی اعضا و مؤسسان شرکت
  • کپی اظهارنامه یا شرکت‌نامه
  • تصویراساسنامه شرکت
  • رزومه شرکت
  • طرح توجیهی محصول دانش بنیان

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

گام سوم: درخواست خود را ثبت کنید

پس از تهیه مدارک، لازم است درخواست خود مبنی بر دانش بنیان نمودن شرکت را در مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان ثبت کنید. شرکت‌ها و موسساتی که مطابق آیین‌نامه، واجد شرایط دانش بنیان شدن باشند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص این مرکز می‌رسند. سپس به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند تا طرح خود را ارائه داده و در صورت تایید، از تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که تاییدیه برای مدت مشخصی صادر می‌شود و این مراحل پس از مدتی باید مجدداً طی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

پنج نامه مهم تاریخ که سرنوشت بشر را تغییر دادند!

این روزها ما برای ارسال یک پیام که از قضا ممکن است اهمیت زیادی هم داشته باشد، یک اپلیکیشن پیام‌رسان را باز می‌کنیم و با تایپ کردن یک پیام کوتاه، مخاطب را از پیام مطلع می‌کنیم. اصلاً هم بعید نیست

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد