خانه » بلاگ » معرفی کتاب » معرفی کتاب رهایی از افکار سمی با منظم‌ کردن ذهن

معرفی کتاب رهایی از افکار سمی با منظم‌ کردن ذهن

معرفی کتاب

در این مقاله می‌خوانید

«مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود، مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود، مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌شود و مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می‌شود.»

شاید این جملات زیبا را شنیده باشید. پیام این جملات این است که زندگی ما را فکرمان می‌سازد. مهم این است که در عمل چقدر به این رهنمود عمل می‌کنیم. ممکن است ذهن ما انباشته از افکار منفی باشد، بدون این که خودمان حتی خبر داشته باشیم! ممکن است به دست و پنجه نرم کردن با این افکار عادت کرده باشیم و ندانیم چطور به خودمان لطمه می‌زنیم. این پست را به معرفی کتاب رهایی از افکار سمی اختصاص داده‌ایم.

گاهی برنامه‌های بزرگی در ذهنمان داریم؛ حتی با وجود برنامه‌ریزی منسجم، به آنچه در ذهنمان داریم، دست پیدا نمی‌کنیم. مشکل از کجا است؟ آنچه سد راه ما در دست یافتن به اهدافمان می‌شود، آشفتگی ذهنی است. در چنین شرایطی تنها کاری که باید بکنیم، این است که به ذهنمان نظم بدهیم. این همان چیزی است که کتاب «رهایی از افکار سمی» به ما می‌گوید.کتاب رهایی از افکار سمی

در این کتاب راهکارهایی ارائه شده است که دیدگاه ما را به مسائل روزمره عوض می‌کند و باعث می‌شود با کنترل ذهن از شر افکار منفی و سمی خلاص شویم. در این صورت می‌توانیم از موانعی که سر راه ما قرار دارند، به عنوان یک سکوی پرتاب برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنیم.

زویی مک‌کی نویسنده کتاب «رهایی از افکار سمی با منظم کردن ذهن» بخشی از اتفاقات نوجوانی خود را روایت کرده است. او در چهارده سالگی برای به دست آوردن موقعیت‌های بهتر، رومانی را ترک کرد و به مجارستان رفت؛ در حالی که هیچ کمک مالی از والدینش دریافت نمی‌کرد.

زویی با هوشمندی توانست شرایط را به نفع خود تغییر بدهد و با استفاده از موقعیت‌های موجود، اوضاع را برای خود بهتر کند. مک‌کی بر این باور است که انسان معاصر کمال‌گرا شده و بخشی از این کمال‌گرایی ارمغان شبکه‌های اجتماعی است. با این حال تنها کمال را تحسین می‌کند و حاضر نیست برای رسیدن به آن وقت و انرژی صرف کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «مردم امروز بسیار کمتر از قبل خوشحال هستند. اختلالات اضطرابی، بیماری‌های روانی و افسردگی بسیار شایع‌تر از گذشته است. ما دچار وسواس کمال‌گرایی شده‌ایم؛ دوست داریم بدنی کامل و خوش‌فرم داشته باشیم، خوشحال، ثروتمند، شوخ طبع، باهوش و عقل‌کل باشیم. دوست داریم تصویر صبحانه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم، سوار اتومبیل گران‌قیمت شویم و همراه با یک موسیقی شاد، سوت‌زنان به محل کار ایده‌آلمان برویم. اما چه کسی برای این آرمان‌های کمال‌گرایانه وقت خودش را صرف می‌کند؟ هیچ‌کس، حتی کسانی که در شبکه‌های اجتماعی، زندگی خود را توسعه یافته و کامل نشان می‌دهند. زندگی ایده‌آل و کاملی که به دنبالش هستیم وجود ندارد. مردم برای رسیدن به خوشبختی و آرمان‌شهر خود، وقت و انرژی زیادی را سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما برای رسیدن به خوشبختی هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، ناامیدتر می‌شوند. چرا؟ زیرا کمال‌گرایی، نواقص آنها را آشکار می‌کند و به بی‌کفایتی خود پی می‌برند.»

پیام او برای خوانندگان کتابش این است که دست از تغییر دادن همه چیز بردارند و بر چیزهایی تمرکز کنند که می‌توانند تغییر بدهند: «نمی‌توانید چیزهایی را که تحت کنترلتان نیستند، تغییر بدهید. شما می‌توانید تنها چیزهایی را که تحت کنترلتان هستند، تغییر بدهید. امروزه مردم می‌خواهند همه چیز را تحت کنترل خودشان داشته باشند و هنگامی که نمی‌توانند این کار را بکنند، ناامید می‌شوند. در چنین حالتی از راه‌حل‌های دیگری که می‌تواند مشکلشان را حل کند، چشم‌پوشی می‌کنند.»

به عقیده زویی، ما مسئول افکار خودمان هستیم. واکنش ما به شرایط مختلف، نتیجه‌ باورها، نگرش‌ها و عادت‌های ماست. افکار ما روی سلامتی، روابط و امور مالی ما هم تأثیر می‌گذارند. اگر آنچه را که می‌بینیم یا تجربه می‌کنیم دوست نداریم، پس باید دریچه‌ نگاهمان را نسبت به آن تغییر دهیم. این کتاب راهکارهایی را به زبان ساده ارائه می‌کند که با به ‌کار بستن آن‌ها می‌توانیم از شر افکار سمی که انرژی روانی‌مان را کاهش می‌دهند، رها شویم و از موانع به عنوان فرصتی برای پیشرفت استفاده کنیم.

کتاب «رهایی از افکار سمی» با عنوان اصلی The disciplined mind نوشته زویی مک‌کی، در سال 2019 به چاپ رسید. این کتاب در ایران توسط منصوره شریفی و حمید نمازیها ترجمه شد و انتشارات لیوسا در سال 1399 آن را منتشر کرد. این کتاب را می‌توانید از شهر کتاب آنلاین تهیه کنید.

بقیه کتاب‌ها را هم در بخش معرفی کتاب آوات مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

معرفی کتاب ایکیگای؛ راز ژاپنی‌ها در داشتن عمر طولانی

قبل از این که در مورد کتاب بگویم، اول باید بگویم که ایکیگای چیست؟ ایکیگای یک مفهوم در فرهنگ ژاپن است، مفهومی که بر دلیلی برای بودن دلالت می‌کند. ژاپنی‌ها از این مفهوم برای اشاره به منبع ارزش در زندگی

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد