خانه » بلاگ » ابر » رایانش ابری » همه آنچه که به عنوان یک مدیر لازم است در مورد کاربرد فناوری ابری بدانید

همه آنچه که به عنوان یک مدیر لازم است در مورد کاربرد فناوری ابری بدانید

فناوری ابری

در این مقاله می‌خوانید

پزشکان و شرکت‌های دارویی نجات‌دهنده بشر هستند؛ اما حقیقت این است که بدون استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی از جمله فناوری ابری، قادر به حل معضل‌های جهان نوین نخواهند بود. بگذارید یک مثال عینی بزنم: شرکت مدرنا که یکی از تولیدکنندگان واکسن کووید است، در مقایسه با غول‌های دارویی مانند فایزر، شرکت نسبتاً کوچکی به شمار می‌رود. با این حال با انجام عملیات بالینی خود بر روی فضای ابری، توانست در مدت زمان کوتاهی (تنها 42 روز پس از تعیین توالی اولیه) اولین دسته اطلاعات بالینی را برای اجرای فاز اول، به موسسه ملی بهداشت آمریکا ارائه کند. این تنها یکی از نمونه‌های کاربرد فناوری ابری در سازمان‌های کوچک و متوسط است.

مدیران همه سازمان‌ها باید مثل مدیران شرکت مدرنا، ارتباط فضای ابری را با پنج حوزه کلیدی کسب و کار درک کنند: سرعت ارائه محصول به بازار، کاهش هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری عملیات، انعطاف‌پذیری کسب و کار و قابلیت‌های نوآوری. مهم‌ترین کاربرد فناوری ابری این است که به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های متوسط و کوچک اجازه می‌دهد تا از همه قابلیت‌های فناوری‌های نوین (قدرت بالای محاسباتی، الگوریتم‌های پیچیده، ابزارهای برنامه‌نویسی و معماری نوین)، در یک مقیاس کوچک دسترسی داشته باشند و در یک اکوسیستم، با شرکت‌های بزرگ، شراکت و رقابت کنند. 

تا قبل از سال 2020 حرکت سازمان‌ها به سوی فناوری ابری، تدریجی بود. تا سال گذشته حدود 30 درصد از سازمان‌ها از فضای ابری استفاده می‌کردند و پیش‌بینی می‌شد که این رقم طی یک دوره 8 تا 10 ساله، به 80 درصد برسد. اما شیوع کووید به این پروسه سرعت بخشید و امکان دارد در عرض سه سال به درصد مورد انتظار برسیم. اگر مدیر یک کسب و کار هستید و فناوری ابری هنوز نتوانسته اعتماد شما را به خود جلب کند، ممکن است پاسخ ما به سوال‌های زیر شک و تردید شما را برطرف کند.

آیا واقعا می‌توانم به امنیت داده‌ها در فضای ابری اعتماد کنم؟

کاربرد فناوری ابری

برای پاسخ به این سوال دو نکته مهم را باید در نظر بگیریم. اول این که زیرساخت‌های داخلی فناوری اطلاعات، مستعد بروز خطاهای کوچک هستند و مهاجمان سایبری همین خطاهای به ظاهر بی‌اهمیت را هدف قرار می‌دهند. واگذار کردن اجرای برنامه‌های جامع امنیت داده به شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری، این مسئولیت را از سازمان ساقط می‌کند. موضوع دوم امکانات و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت طرف قرارداد شما است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری، قادر به کنترل پیشرفته امنیت داده‌های شما با استفاده از رمزگذاری، نظارت مستمر بر پایگاه داده و کنترل دسترسی‌ها هستند.

نگرانی شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، دلایل قابل درکی دارد. حتی اگر از امنیت اطلاعات اطمینان داشته باشید، ممکن است محرمانگی باعث شود نخواهید از یک فضای ابری عمومی برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده کنید. راهکار این مشکل، استفاده از ترکیبی از فضای ابری عمومی و اختصاصی است. در این صورت حتی حساس‌ترین اطلاعات هم به طور کامل در اختیار شما قرار دارند.

آیا برای همیشه از شر زیرساخت‌های قدیمی خلاص می‌شوم؟

شروع کردن از صفر کاری نیست که مدیران تمایلی به انجام آن داشته باشند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، حدود 70 درصد از مدیران با وجود اطلاع از چابکی که فناوری ابری برایشان به ارمغان می‌آورد، باز هم ترجیح می‌دهند کار کردن با همان سیستم‌های قدیمی و سنتی را ادامه دهند. پس چه کار باید کرد؟ تصور کنید که کل خانه و وسایل خود را از شهری به شهر دیگر منتقل می‌کنید، بدون این که به خودتان زحمت بسته‌بندی یا باز کردن وسایل و حتی چیدمان وسایلتان را بدهید. این همان فرایندی است که استراتژی lift & shift نامیده می‌شود.

این استراتژی برای انتقال عملیات و برنامه‌ها از یک فضا، به فضایی دیگر ارائه شده است، بدون این که نیاز به طراحی مجدد آنها باشد. در مقابل این استراتژی، refactoring قرار دارد. استراتژی lift & shift می‌تواند راهکار مناسبی برای مدیران باشد. این گزینه برای شرکت‌ها مطلوب‌تر است، زیرا مانع بروز اختلال در خدمت‌رسانی می‌شود.

آیا من و همکارانم مهارت لازم برای استفاده از فناوری ابری را داریم؟

یکی از نگرانی‌های مدیران برای استفاده از فناوری ابری در سازمان، مهارت استفاده از آن است؛ و باید بگویم این نگرانی کاملاٌ به جا است. درست است که بیشتر کار به عهده شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری است، با این حال شما و همکارانتان از آموزش بی‌نیاز نخواهید بود. لازم است مهارت‌های افراد را تقویت کنید تا بتوانند خود را با رویکرد جدید سازمان تطبیق دهند.

دوره‌های دانشگاه ایلینوی در سایت کورسرا یکی از منابع غنی آموزش فناوری ابری است که با شرایط خاص می‌توانید از آن استفاده کنید. مهم است که خود شما هم به عنوان مدیر در این سفر ابری مشارکت داشته باشید. اگر به امکانات این فناوری اشراف داشته باشید، برگ برنده‌ای در اختیار شما است که امکان رقابت، نوآوری و رشد و شکوفایی را به شما می‌دهد و موفقیت کسب و کارتان را در آینده تضمین می‌کند.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

ورود فناوری ابری چطور کسب و کار را تغییر می‌دهد؟

فناوری ابری محدودیت‌های زمانی و مکانی را برای صاحبان کسب و کار برطرف می‌کند. به عنوان مثال شرکت داروسازی TAKEDA از تکنولوژی لبه (EDGE) برای گردآوری اطلاعات استفاده می‌کند. این فناوری که بخشی از فناوری ابری است، امکان دریافت و پاسخ‌دهی به اطلاعات به صورت محلی را فراهم می‌کند. افرادی که برای تهیه داروی هموفیلی تحت مطالعه قرار دارند، میزان آنزیم‌های خونی خود را در خانه اندازه‌گیری و به شرکت اعلام می‌کنند.

یک مثال دیگر از کاربرد فناوری ابری، شهر بارسلون است. مسئولان این شهر از سال 2013 در حال پیاده‌سازی ایده مدیریت شهری با فناوری ابری هستند. اکنون حمل و نقل درون شهری، ترافیک، مدیریت پسماندها، توزیع آب و همچنین انرژی، در شبکه ای حسگرهای IoT (Internet of Things یا اینترنت اشیاء) مدیریت می‌شوند. امکان اتصال این شبکه به سایر شهرهای هوشمند جهان هم وجود دارد.

منبع: Harward Business Review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

«نقش فناوري ابری در اقتصاد دیجیتال»

یکی از عواملی که می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصاد دیجیتال کشورها ایفا کند و حتی به تحول دیجیتال منجر شود، افزایش سهم راهکارهای فناورانه در اقتصاد است. فناوري ابری یکی از این راهکارهای فناورانه است که طی سال‌های اخیر،

همه چیزی که باید درباره امنیت خرید آنلاین نرم افزار بدانید

همه چیز از ماریجوانا شروع شد! شاید باورش سخت باشد، ولی اولین چیزی به که به صورت آنلاین و در اینترنت به فروش رسید، ماریجوانا بود! در سال 1971 دانشجویان دانشگاه MIT برای خرید و فروش ماریجوانا از بستر اینترنت

درخواست مشاهده دمو