خانه » بلاگ » توسعه فردی » موفقیت در کار و رازهایی که پیشرفت شغلی شما را تضمین می‌کنند

موفقیت در کار و رازهایی که پیشرفت شغلی شما را تضمین می‌کنند

موفقیت در کار پیشرفت شغلی

در این مقاله می‌خوانید

روزگاری حیوانات جنگل تصمیم گرفتند که یک مدرسه تاسیس کنند. در این مدرسه با هدف موفقیت در کار درس‌های شنا، دو، پرواز و صعود به ارتفاع تدریس می‌شد. اردک در شنا عالی بود، اما پاهای او برای دویدن طراحی نشده بود و در بالا رفتن از ارتفاع هم استعداد چندانی نداشت. اردک طبق برنامه آموزشی که برایش تهیه شده بود، شروع به دویدن کرد؛ این کار باعث شد پاهایش آسیب ببیند و در شنا هم افت کند. سنجاب در صعود به ارتفاع رقیب نداشت، اما پرواز و شنا از او برنمی‌آمد. او برای جبران ضعف‌هایش شروع به تمرین دویدن کرد، اما کم‌کم مهارتش را در صعود از دست داد. در شنا هم با همه تمرین‌هایی که کرده بود، نتوانست رتبه خوبی کسب کند.

اما بشنوید از عقاب که در پرواز کسی نمی‌توانست با او رقابت کند. عقاب در مقابل شنا و دویدن مقاومت می‌کرد و تمام تمرکز خود را بر روی پرواز گذاشته بود. به همین دلیل مدام تنبیه می‌شد. از طرف دیگر روباه که شناگر و دونده ماهری بود، کمی هم صعود از ارتفاع و پریدن یاد گرفت و توانست شاگرد اول کلاس شود. اینجا بود که آنها فهمیدند وقتی حیوانات توانایی‌های متفاوتی دارند، نباید با هم مقایسه شوند؛ کافی است هر کدام بهترین خودشان باشند.

مهارت‌های لازم برای موفقیت در کار

موفقیت در کار پیشرفت شغلی

برای موفقیت در کار، لازم است مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم را در خود تقویت کنید. این مهارت‌ها هم در زندگی شخصی به کارتان می‌آیند و هم موفقیت در کار را برای شما رقم می‌زنند. در ادامه این مهارت‌ها را با هم مرور می‌کنیم و راه‌های تقویت آنها را هم شرح می‌دهیم.

مهارت ارتباط موثر را بیاموزید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که به عنوان عضوی از یک سازمان باید داشته باشید، توانایی برقراری ارتباط موثر است، فرقی نمی‌کند که‌ این ارتباط رودررو باشد یا مکتوب یا تلفنی. کافی است یک ایمیل بفرستید که متن آن به خوبی تنظیم نشده، و از آن به بعد همه شما را با همان ایمیل می‌شناسند!

روابط کاری خود را تقویت کنید

مهارت‌های نرم در محیط کار به اندازه مهارت‌های فنی و تخصص اهمیت دارند. مهارت‌های بین فردی و روابط کاری، می‌تواند به شما در کار گروهی، مدیریت تعارض، افزایش بهره‌وری و حل مشکلات سازمانی کمک کند. همکاران خود را به چشم رقیب نبینید، شما در یک تیم بازی می‌کنید!

از کار گروهی فاصله نگیرید

وقتی روابط کاری خوبی با همکارانتان داشته باشید، در محل کار شادتر و باانگیزه‌تر حاضر می‌شوید. کار گروهی شما را به یک هدف مشترک می‌رساند و از بروز خستگی و فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کند.

برای موفقیت در کار مهارت شنیدن را بیاموزید

برای این که در یک تیم موفق عمل کنید، باید شنونده خوبی باشید. مغز ما کمتر از نیمی از آنچه را که شنیده‌ایم، به خاطر می‌آورد. اگر هنگام گوش دادن حواستان به کارهای دیگر پرت شود، این میزان به شدت افت پیدا می‌کند. گوش دادن راه خوبی برای دریافت اطلاعات و یادگیری از دیگران است.

رئیستان را بهتر بشناسید

اگر خوش‌شانس باشید، بین شما و مافوقتان یک رابطه مبتنی بر احترام برقرار خواهد شد. اما ممکن است لازم باشد برای ایجاد چنین رابطه‌ای تلاش کنید. رئیس شما چندین نفر را مدیریت می‌کند و ممکن است شما در ابتدای این لیست نباشید! روش مدیریت او را بشناسید و خودتان را با آن تطبیق بدهید.

ایده‌پردازی را در خود تقویت کنید

وقتی در کارتان ایده‌پردازی می‌کنید، کنترل حرفه خود را به دست می‌گیرید. ایده‌پردازی ممکن است به سادگی مدیریت حجم کار روزانه یا درک اهداف پشت کار باشد. می‌توانید روش‌های نوینی برای انجام کار ارائه بدهید و به روش خودتان کار کنید.

اهداف خود را اولویت‌بندی کنید

عوامل کاری و شخصی زیادی وجود دارد که ممکن است حواس شما را از اهدافتان پرت کند. هر روز را با اولویت‌بندی کارها و هدف‌هایتان آغاز کنید. با این کار هم می‌توانید زمان را مدیریت کنید و هم بر کارهایی که بالاترین اولویت را دارند، تمرکز کنید.

برای موفقیت در کار لازم نیست حتماً مدیر باشید، می‌توانید به عنوان یک لیدر و رهبر موفق، نقش موثری در سازمان ایفا کنید

برای موفقیت در کار خودتان را به چالش بکشید

اگر همه چیز طبق روال پیش می‌رود، ممکن است به دلیل این باشد که درگیر روزمرگی شده‌اید و از خلاقیت فاصله گرفته‌اید. در این صورت اهداف جدیدی برای خود تعریف کنید، یک مهارت جدید بیاموزید، از رئیستان مسئولیت بیشتری بخواهید و برای کمک به همکارانتان داوطلب شوید.

از حاشیه امن خود خارج شوید

سری که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند! هیچ‌کس دوست ندارد از حاشیه امنش خارج شود. اما بهتر است بدانید که برای موفقیت در کار باید این ضرب‌المثل را فراموش کنید. اگر فرصت‌های پیش رو را ندیده بگیرید، هرگز نخواهید دانست که تا کجا می‌توانید پیش بروید و چه کارهایی از دستتان برمی‌آید.

مهارت یادگیری را در خود تقویت کنید

برای یاد گرفتن یک مهارت جدید، هرگز دیر نیست. در واقع یادگیری یک فرایند مادام‌العمر است که هیچگاه نباید از آن دست بکشید. پس سفر یادگیری را از همین امروز شروع کنید! این کار را می‌توانید با یادگیری یک زبان جدید با استفاده از اپلیکیشن‌های خودآموز شروع کنید یا کار با یک نرم‌افزار جدید مرتبط با کار خود را فرا بگیرید.

به حوزه تخصص خود اشراف داشته باشید

حتی اگر با معدل خوب از بهترین دانشگاه کشور فارغ‌التحصیل شده باشید، ممکن است با گذشت یک سال از جهان عقب بمانید! دانش خود را به روز نگه دارید، در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی حوزه تخصص خود شرکت کنید، وبلاگ‌ها و مجله‌ها را مطالعه کنید، با متخصصان پیش‌کسوت در ارتباط باشید و در یک کلام، هرگز از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشوید!

اشتباه کنید و از اشتباهاتتان درس بگیرید

حتماً این اصطلاح را شنیده‌اید: «یا موفق می‌شوم یا یاد می‌گیرم.» اشتباهات شما در محیط کار، بخشی از فرایند یادگیری هستند. بنابراین وقتی اشتباه می‌کنید، فرافکنی نکنید. مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و سعی کنید از آنها درس بگیرید. عوامل این وضعیت را شناسایی کنید و در آینده بیشتر به آنها توجه کنید.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

A post shared by AwatCloud | آوات (@awatcloud)

برای موفقیت در کار از دیگران بازخورد بخواهید

شنیدن انتقاد ممکن است دشوار باشد؛ به خصوص در محیط کار. ممکن است تصور کنید اعتبار حرفه‌ای شما زیر سوال می‌رود، اما بدون دریافت بازخورد، متوجه ارزش کار خود نخواهید شد. از مدیران و همکاران خود نظر بخواهید و به توصیه‌های آنها توجه کنید. این هم بخشی از فرایند یادگیری است که به بهبود عملکرد شما کمک می‌کند.

برای موفقیت در کار مهارت‌های رهبری را توسعه دهید

برای موفقیت در کار لازم نیست حتماً مدیر باشید، می‌توانید به عنوان یک لیدر و رهبر موفق، نقش موثری در سازمان ایفا کنید. مهارت‌های رهبری مثل حل مسئله، مدیریت بحران، مذاکره، استراتژی و… را در خودتان تقویت کنید و زمام امور را به دست بگیرید.

توجه دیگران را به خود جلب کنید

هر چقدر هم که سخت کار کنید، اگر کسی ارزش کار شما را درک نکند یا شما را به رسمیت نشناسد، حس خوبی دریافت نمی‌کنید. یک شبکه ارتباطی برای خود ایجاد کنید و سعی کنید حمایت همکاران و مدیرانتان را جلب کنید. مسئولیت‌های بیشتری را به دوش بگیرید و شایستگی‌های خود را نشان دهید. از شما فقط یکی در دنیا وجود دارد، پس قدرش را بدانید!

برای موفقیت در کار به ارزش‌هایتان وفادار بمانید

گوش به فرمان بودن شاید کوتاه‌ترین راه برای موفقیت در کار باشد، اما بهترین راه نیست؛ بلکه ممکن است در طولانی‌مدت اعتماد به نفس شما را نابود کند. با این کار پتانسیل‌های واقعی خود را کشف نمی‌کنید و خود واقعی‌تان را فراموش می‌کنید. برعکس، صداقت و اعتماد به نفس، احترام همکاران شما را جلب می‌کند.

شما چه توصیه‌هایی برای کسانی که می‌خواهند بهترین خودشان باشند، دارید؟ نظرات خود را با خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

معرفی کتاب ایکیگای؛ راز ژاپنی‌ها در داشتن عمر طولانی

قبل از این که در مورد کتاب بگویم، اول باید بگویم که ایکیگای چیست؟ ایکیگای یک مفهوم در فرهنگ ژاپن است، مفهومی که بر دلیلی برای بودن دلالت می‌کند. ژاپنی‌ها از این مفهوم برای اشاره به منبع ارزش در زندگی

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد