خانه » بلاگ » توسعه فردی » آیا تکنیک پومودورو واقعا برای افزایش بهره وری مفید است؟

آیا تکنیک پومودورو واقعا برای افزایش بهره وری مفید است؟

تکنیک پومودورو بهره وری

در این مقاله می‌خوانید

تکنیک پومودورو برای اولین بار در اواخر دهه 1980 میلادی توسط فرانچسکو سیریلو که آن زمان دانشجو بود، معرفی شد. او که تلاش می‌کرد تمرکز خود را بر روی درس‌های دانشگاهی حفظ کند، تصمیم گرفت روز خود را برای مطالعه و استراحت، زمان‌بندی کند. فرانچسکو این کار را با استفاده از یک تایمر آشپزخانه انجام داد که به شکل گوجه فرنگی طراحی شده بود؛ و به همین دلیل این تکنیک را پومودورو نام گذاشتو پومودورو در زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است!

تکنیک پومودورو

سیریلو بعدها یک کتاب مفصل درباره تکنیک ابداعی‌اش نوشت، با این حال سادگی همچنان یکی از مزیت‌های این تکنیک است که باعث می‌شود طرفداران زیادی داشته باشد. تکنیک پومودورو چیزی جز چند گام ساده نیست که نیاز به مهارت خاصی هم ندارد. فقط باید بتوانید در وقت کاری تمرکز خود را حفظ کنید تا مهارت کنترل ذهن به تدریج در شما تقویت شود. گام‌های فن پومودورو را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

گام اول: یک لیست از کارهایی که باید انجام بدهید، تهیه کنید و یک تایمر هم کنار دستتان بگذارید.

گام دوم: تایمر خود را روی 25 دقیق تنظیم کنید و کار را شروع کنید تا زنگ تایمر به صدا دربیاید.

گام سوم: پس از پایان پومودوروی اول، 5 دقیقه زمان دارید تا استراحت کنید.

گام چهارم: بعد از 5 دقیقه استراحت، دوباره 25 دقیقه کار کنید و این کار را تا چهار پومودورو تکرار کنید.

گام پنجم: پس از چهار پومودورو، یک استراحت طولانی 15 تا 30 دقیقه‌ای دارید.

تکنیک پومودورو بهره وری مدیریت زمان

قوانین تکنیک پومودورو

برای استفاده از تکنیک پومودورو به منظور افزایش بهره وری، سه قانون هست که باید رعایت کنید:

قانون اول: پروژه‌های پیچیده را ساده کنید

اگر یک کار به بیش از چهار پومودورو نیاز دارد، باید آن را به مراحل کوچک‌تر و ساده‌تر تقسیم کنید. با این کار پیشرفت کارها را به صورت واضح مشاهده می‌کنید و اثر روانی این پیشرفت را حس می‌کنید.

قانون دوم: کارهای کوچک را ترکیب کنید

هر کاری که کمتر از یک پومودورو زمان می‌برد، به تنهایی انجام نمی‌شود؛ بلکه در کنار یک یا چند کار دیگر در یک پومودورو گنجانده می‌شود. کارهایی را که با هم سنخیت دارند، در یک پومودورو قرار دهید.

قانون سوم: پومودورو را نیمه‌کاره رها نکنید

وقتی یک پومودورو را شروع می‌کنید، هرگز قبل از پایان آن از کار دست نکشید. پومودورو یک واحد زمان است و نمی‌توانید آن را تقسیم کنید. در غیر این صورت از این تکنیک چیزی عاید شما نمی‌شود.

چرا تکنیک پومودورو اینقدر موثر است؟

اما چطور یک گوجه فرنگی می‌تواند تا این حد در مدیریت زمان و افزایش تمرکز موثر باشد؟! در ادامه دلایل استقبال مردم از این تکنیک را بررسی می‌کنیم:

یک شروع ساده

وقتی یک کار بزرگ و سخت پیش رو داریم، به صورت ناخودآگاه به کار دیگری مشغول می‌شویم تا از مواجه شدن با آن جلوگیری کنیم. ذهن ما به سمت کارهای خوشایند می‌رود تا از پذیرفتن احساس منفی کارهای بزرگ جلوگیری کند. تکنیک پومودورو چطور این مشکل را حل می‌کند؟ با تقسیم کردن کارهای بزرگ به چند کار کوچک.

اگر می‌خواهید یک رمان بنویسید، قدم اول این است که پنج دقیقه از یک پومودورو را به نوشتن یک پاراگراف از آن اختصاص بدهید. زیاد سخت به نظر نمی‌رسد! این همان چیزی است که تکنیک پومودورو از شما می‌خواهد. به جای غرق شدن در عظمت کاری که پیش رو دارید، تنها بر انجام دادن بخشی از آن تمرکز می‌کنید.

حذف عوامل حواس‌پرتی

در مقاله راهکارهای کنترل ذهن و افزایش تمرکز گفتیم که به عقیده گلوریا مارک پژوهشگر آمریکایی، هر بار که تمرکز شما به هم می‌خورد، 25 دقیقه طول می‌کشد تا ذهن شما دوباره درگیر موضوع شود. در واقع زمانی که برای تمرکز دوباره بر موضوع نیاز دارید، بسیار بیشتر از زمانی است که صرف کارهای کوچک می‌کنید.

جریان مداوم اطلاعاتی که از طریق ایمیل، چت و رسانه‌های اجتماعی به سمت ما سرازیر می‌شود، تلاش بیشتری را برای حفظ تمرکز می‌طلبد. تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کند که جلوی ورود عوامل حواس‌پرتی و ایجاد وقفه در کار را بگیرید. همه کارهایی که حواس شما را پرت می‌کنند، در زمان استراحت انجام می‌دهید و در طول پومودورو فقط و فقط کار می‌کنید.

رفع خطاهای برنامه‌ریزی

تکنیک پومودورو بهره وری مدیریت زمان

بیشتر ما هنگام برنامه‌ریزی دچار خطا می‌شویم. کارها را دست کم می‌گیریم و زمان کافی برای آنها منظور نمی‌کنیم. تکنیک پومودورو می‌تواند یک سلاح ارزشمند در برابر اشتباه برنامه‌ریزی باشد. وقتی در جلسات کوتاه و زمان‌بندی شده کار می‌کنید، زمان دیگر یک مفهوم انتزاعی نیست؛ بلکه یک رویداد ملموس است.

به این ترتیب گذر زمان دیگر برای شما منبع اضطراب و نگرانی نخواهد بود، بلکه زمان را با میزان کاری که انجام شده می‌سنجید. در واقع هر پومودورو به جای 25 دقیقه، به یک واحد از تلاش شما برای انجام پروژه تبدیل می‌شود. با استفاده مداوم از تکنیک پومودورو می‌توانید به راحتی محاسبه کنید که هر کار به چند پومودورو نیاز دارد و برای شبانه‌روز خود بهتر برنامه‌ریزی می‌کنید.

خودتان را به چالش بکشید و به جای زمان، به گوجه فرنگی فکر کنید! ابزارهای دیگری هم برای افزایش بهره وری وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به اصل پارتو و ماتریکس آیزنهاور اشاره کرد.

منبع: todoist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

صفر تا صد مدیریت جلسات کاری: نکاتی برای برگزاری یک جلسه موفق

وقتی اسم جلسه به میان می‌آید، یک میز بزرگ را تصور می‌کنم که افراد زیادی پشت آن نشسته‌اند و فنجان‌های چای روی آن، سرد شده‌اند! بعضی سعی می‌کنند خواب‌آلودگیشان را پنهان کنند و مدام خمیازه می‌کشند، بعضی دیگر هم با

مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری با روش انجام دادن کارها GTD

یک نظر نامحبوب: مغز ما برای ذخیره اطلاعات ساخته نشده است! وقتی ذهنمان مملو از کارهایی می‌شود که باید انجام بدهیم، انرژی کمتری برای انجام دادن آنها صرف می‌کنیم. روش انجام دادن کارها (GTD) هم بر همین اصل استوار است.

فرم مشاهده دمو

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد